Savoir Vivre w biznesie – wyjaśnienia, przykłady, wskazówki

Zestaw zachowań, które są oczekiwane lub akceptowane w karierze, jest znany jako etykieta biznesowa. Jest to często podtrzymywane przez zwyczaj i jest egzekwowane przez członków grupy. Ludzie, którzy działają niewłaściwie w sytuacjach biznesowych, są postrzegani negatywnie. Takie zachowanie zazwyczaj powoduje niezadowolenie innych członków organizacji jako karę.

Etykieta biznesowa ma kluczowe znaczenie, ponieważ sprzyja środowisku zawodowemu, które ceni wzajemny szacunek i poprawia komunikację, co przyczynia się do produktywnego miejsca pracy. Kiedy ludzie czują się docenieni, ich nastawienie do pracy poprawia się, co ma pozytywny wpływ na ich interakcje z klientami.

Poznaj podstawy etykiety biznesowej, oglądając poniższy film.

Zastanów się nad poniższymi informacjami, które pomogą Ci zidentyfikować sposoby lub zachowania wymagane w Twoim miejscu pracy:

  • Jak radzisz sobie z konsumentami lub klientami?
  • Jak zachowujesz się wobec swojego szefa i współpracowników?
  • Jakie zachowanie przejawiasz w swoim miejscu pracy lub kabinie?
  • Jak się zachowujesz w grupie?
  • Jakie typy e-maili wysyłasz?
  • Masz dress code, prawda?
  • Jakie zachowanie przejawiasz w pokoju wypoczynkowym?
  • Jak zachowujesz się na spotkaniach towarzyskich, które sponsoruje twój pracodawca?
  • Jak się zachowujesz, uczestnicząc w szkoleniach?
  • Jak się zachowujesz, gdy rozmawiasz przez telefon?

Czym więc jest etykieta biznesowa lub savoir vivre?

Ponieważ nie zdają sobie sprawy, że etykieta biznesowa różni się od tej obserwowanej w innych kontekstach, nowi pracownicy często walczą o wyrobienie sobie nazwiska. Zrozumienie rozróżnienia jest kluczowe.

Interakcja z innymi, projekcja właściwego wizerunku i odpowiednie działanie są częścią etykiety biznesowej. Nie oznacza to, że nie możesz być autentyczny. Pamiętaj tylko, że twoje miejsce pracy jest bardziej formalne niż twoja uczelnia i że powinieneś się odpowiednio zachowywać.

Trzy etykiety biznesowej są pomocnymi wskazówkami do naśladowania: Szacunek, uznanie i działanie.

Identyfikowanie innych pracowników

Nawet jeśli nie wchodzisz z kimś w interakcje często, postaraj się zwrócić do niego po imieniu, gdy go zobaczysz. Pokazuje twoje zainteresowanie i pamięć o nich. Aby ułatwić zapamiętanie imion osób, które spotykasz na spotkaniach, spróbuj je zapisać. Dodatkowo, jeśli przeoczysz imię, powiedz coś w stylu: “Przepraszam jeszcze raz. Nie pamiętam twojego imienia “zamiast próbować ukryć twoje zapomnienie. Dodatkowo, jeśli dowiesz się o urodzinach kolegi, zanotuj to. Proste “Happy Birthday” może być bardzo skuteczne.

Szacunek dla współpracowników

Niezależnie od stanowiska, zawsze traktuj ludzi z szacunkiem i uprzejmością. W przyszłości recepcjonistka, którą witasz każdego ranka, może okazać się cennym zasobem. Gdy potrzebujesz natychmiastowej pomocy, kierownik IT będzie pomocnym kumplem.

Bądź na czas na spotkania i dziękuj innym, gdy jest to właściwe jako dodatkowe sposoby okazywania szacunku. Małe rzeczy mają znaczenie i są przywoływane. Oczywiście, przeproś, jeśli popełnisz błąd.

Odpowiadać

Telefony i e-maile powinny być zawsze zwracane. Daj im znać, nawet jeśli nie masz rozwiązania, którego szukają. Nie trzymaj ludzi w napięciu. Ponadto nie zapomnij użyć odpowiednich zwrotów grzecznościowych w każdym e-mailu. Używanie zwrotów grzecznościowych, takich jak “Cześć” lub “Cześć”, łagodzi wiadomość i jest doskonałym sposobem na tworzenie połączeń.

Uwzględnij słowa “proszę” i “dziękuję” w swoim codziennym słownictwie. Te kilka słów może mieć ogromny wpływ na to, jak ludzie cię postrzegają i jak się czują.

See also  Mapowanie Procesów - wyjaśnienia, przyklady

Trzy R to wspaniałe miejsce do rozpoczęcia, a nie cała lista rzeczy do zrobienia; jesteśmy pewni, że już zajmujesz się większością z nich. To wspaniały czas, aby zacząć, jeśli nie jesteś.

Biznesowy savoir-vivre: dress code

Zdaję sobie sprawę z tego, jak ważna jest dobra prezentacja podczas spotkania biznesowego, jestem pewien. Pierwsze wrażenie jest kluczowe, jak mówi przysłowie. Przestrzeganie dress code’u pomaga tworzyć partnerstwa biznesowe. Ubierz się odpowiednio do środowiska. Na spotkanie biznesowe idealne rozwiązanie są klasyczne kombinacje ubrań w stonowanych odcieniach. Najlepszym strojem dla kobiet i mężczyzn jest koszula z kołnierzykiem, kurtka, ciemne dżinsy lub wykwintne spodnie i skórzane buty. Dla pań zalecana jest spódnica do kolan, subtelna torba i buty pasujące do ramy.

Punktualność

Polacy są zazwyczaj uważani za bardzo aktualnych. Tymczasem pracownicy wyższego szczebla mogą spóźnić się na spotkanie, aby podkreślić swój status i znaczenie w strukturze korporacyjnej. Chociaż możesz być usprawiedliwiony za spóźnienie do 15 minut, najlepiej jest przybyć na czas na spotkanie biznesowe.

W sytuacjach społecznych ograniczenia są luźniejsze i oczekuje się, że spóźnisz się około 15 minut, jeśli zostaniesz zaproszony na imprezę.

Biznes korporacyjny: hierarchia

W środowisku biznesowym osoba na wyższym stanowisku powinna najpierw wyciągnąć rękę. Podejmują decyzję, czy uścisnąć dłoń podczas spotkania z klientem. Aby uniknąć niezręcznych sytuacji, bądź cierpliwy i poczekaj, aż druga osoba wyciągnie rękę. Jeśli nie, przejdź do rozmowy.

Przepisy są takie same jak w przypadku spotkań towarzyskich, gdy jesteś w pobliżu innych w swojej sytuacji; kobieta wyciąga rękę do mężczyzny, a starsza osoba wyciąga rękę do młodszego. Uśmiech i bezpośredni kontakt wzrokowy należy wymieniać razem z solidnym, ale niezbyt mocnym uściskiem dłoni.

Czy wiesz…

Jeśli ktoś na wyższym stanowisku to sugeruje, wizytówki są zazwyczaj wymieniane na początku lub na końcu spotkania. Przekaż swoją kartę, aby odbiorca mógł ją natychmiast przeczytać. Jeśli jesteś odbiorcą, rzuć mu okiem przed wsunięciem go do portfela.

Biznesowy savoir-vivre: komunikacja niewerbalna

Jeszcze ważniejsze od tego, co mówisz na spotkaniach biznesowych, jest to, jak prezentujesz się poprzez język ciała. Aby utrzymać otwartą postawę, należy pamiętać o: – podniesieniu głowy lekko do góry, uśmiechnięciu się i nawiązaniu kontaktu wzrokowego; – nie krępuj się wykonywać ruchów, ale nie przesadzaj.

Pamiętaj, że na to, jak inni będą postrzegać twoje uwagi, wpływa twoja postawa, dokładność i opanowanie. Przestrzegaj tych wskazówek, aby być zrozumiałym dla słuchacza.

Etykieta biznesowa: uprzejmość

Podczas spotkania biznesowego kluczowa jest uprzejmość. W przeciwieństwie do bycia niegrzecznym, co stwarza złe wrażenie, często pozostaje niezauważone. Pamiętaj, że musisz najpierw przyciągnąć uwagę kontrahenta, zanim skierujesz go na swoją ofertę. Dlatego, gdy spotykasz się ze swoim klientem, wstań, podkreśl swoje szczególne podejście do rozmówcy i wybierz tematy rozmów, które wywołują korzystne emocje.

Unikaj łączenia życia osobistego i zawodowego i powstrzymaj się od omawiania drażliwych tematów na spotkaniach biznesowych. Przed spotkaniem wyłącz telefon. Zwróć szczególną uwagę na osoby, z którymi rozmawiasz.

Oferowanie prezentów

W Polsce zwyczajowo wręcza się prezenty zarówno na początku działalności gospodarczej, jak i przy jej zakończeniu, np. przy podpisywaniu umowy. Dozwolone są drobne prezenty, takie jak prezent biznesowy (bez logo firmy lub marki) lub pamiątka z kraju, który odwiedzasz. Wysokiej klasy czekoladki, cygara, kwiaty, perfumy, wino lub alkohol z własnego kraju, które są niedostępne w Polsce lub trudne do zdobycia, są bardziej odpowiednimi opcjami prezentów.

Zwyczajowo wysyła się kwiaty, cukierki lub butelkę wina, gdy jest się witanym w domu partnera biznesowego.

Zasady etykiety dla biznesu

Terminy “etykieta biznesowa” i “etykieta społeczna i biznesowa” odnoszą się do standardów i oczekiwań zachowania w obu kontekstach, zwyczajowych zachowań i zachowań oraz profesjonalnego kodeksu etycznego. Zasadniczo sprowadza się to do używania uprzejmego zachowania. Ponieważ “zwykła uprzejmość” staje się coraz mniej powszechna, dobre maniery i etykieta biznesowa mają kluczowe znaczenie dla sukcesu zawodowego. Upewnienie się, że jednostki są traktowane z szacunkiem, jest ważniejsze niż tylko ustalanie zasad i mówienie im, co mogą, a czego nie mogą zrobić.

See also  Pomysł na Biznes

Kilka podstawowych zasad etykiety biznesowej:

  • Wyślij podziękowania do współpracowników i klientów, aby wyrazić swoje podziękowania.
  • Kiedy kogoś spotkasz lub przywitasz, wstań i uściśnij mu dłoń.
  • Zwracając się do kogoś, użyj jego imienia, a jeśli zapomnisz, poproś go, aby ci przypomniał. W razie potrzeby przygotuj się na ponowne wprowadzenie.
  • O ile nie zaznaczono inaczej, używaj tylko formalnych sposobów mówienia. formalny to Ms., Mr., Dr. lub Professor (nazwisko).
  • Zapytaj, czy mają czas na rozmowę z tobą lub czy można zorganizować inny czas, pukając do czyichś drzwi, zanim podejdziesz do ich biura. (Nie pytaj, czy są zajęci. Wszyscy są zajęci. To jest odrębne zapytanie.)
  • Poświęć komuś całą swoją uwagę, jeśli znalazł czas, aby cię znaleźć. Wiadomości elektroniczne i rozmowy telefoniczne mogą poczekać.
  • Uczęszczaj na spotkania punktualnie, przygotowany i wyposażony do robienia notatek. Nie pozwól, aby Twoja uwaga wędrowała przez całe spotkanie i odkładała gadżety.
  • Przestrzegaj dress code’u. Do funkcji biznesowych i biurowych ubierz się odpowiednio.
  • RSVP dla spotkań i działań. Oznacza to, że musisz odpowiedzieć w terminie ze swoim statusem obecności. Jeśli powiedziałeś, że to zrobisz, to przyjdź; jeśli nie, to nie rób tego. Może nie jest to odpowiednia odpowiedź.
  • Rozpoznaj właściwe maniery żywieniowe, abyś mógł odpowiednio zachowywać się podczas kolacji towarzyskich i biznesowych.
  • Okaż wszystkim szacunek i uwagę.

Pamiętaj, że niektóre działania wykraczają poza podstawową uprzejmość, aby stanowić etyczne zachowanie. Na przykład niegrzeczne jest spóźnianie się na rozmowę kwalifikacyjną; nieetyczne jest niestawienie się.

15 zasad etykiety biznesowej

Poznaj podstawowe wytyczne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej zarówno osobiście, jak i online.

Normy społeczne dotyczące postępowania osobistego i zawodowego ewoluują z czasem, ale nie oznacza to, że podstawowe maniery są nieistotne. Oczywiście wydajność i jakość są również kluczowe, ale nie wyłącznie. Czasami tracimy z oczu fakt, że biznes to przede wszystkim ludzie. W świecie biznesu nie brakuje wykwalifikowanych i godnych zaufania osób, a maniery mogą mieć znaczenie. Czy nie wolałbyś pracować, być zatrudnionym lub kupować towary od kogoś, kto przestrzega wysokich standardów profesjonalnego postępowania?

Większość z nas, ale nie wszyscy, przestrzega tych 15 wypróbowanych i prawdziwych wytycznych dotyczących poprawy postępowania. Czyżby?

1. Przedstaw ludzi, jeśli nie masz pewności.

Kiedy nadarzy się okazja, zawsze przedstawiaj sobie ludzi, chyba że masz pewność, że są już zaznajomieni. Bez względu na ich poziom lub pozycję, pomaga ludziom czuć się szanowanym.

2. Formalny protokół nadal wymaga uścisku dłoni.

To proste działanie nie tylko pokazuje, że jesteś miły, pewny siebie i przystojny, ale także ustanawia ton dla każdego przyszłego związku zawodowego. Możesz być w stanie uciec z skinieniem głowy lub powitaniem w naprawdę zrelaksowanym środowisku pracy, ale warto pójść o krok dalej i wyciągnąć rękę.

3. Nie zapomnij podziękować i powiedzieć “proszę”.

Powinno to być oczywiste, ale nawet w bardzo zrelaksowanym otoczeniu pracy ten podstawowy sposób jest nadal konieczny. Nawet jeśli wysłanie e-maila z podziękowaniami w dzisiejszych czasach jest całkowicie w porządku, odręczna notatka jest zawsze świetnym akcentem.

4. Unikaj wtrącania.

Kraj “nadmiernych rozmówców”, często przerywamy ludziom w środku zdania, aby wyrazić własne myśli lub coś powiedzieć. Powstrzymanie się od mówienia może być niezwykle trudne, zwłaszcza gdy rozmowa jest gorąca. Nie. To niegrzeczne i lekceważące punkty widzenia innych ludzi. Bądź asertywny, nie agresywny, zawsze.

5. Uważaj na to, co mówisz.

Chociaż komunikacja pisemna i werbalna jest często znacznie mniej formalna niż w przeszłości, uważaj, aby starannie dobrać słowa. Slang jest tak samo obraźliwy jak język, który jest lekceważący, niegrzeczny lub pozbawiony szacunku. Chociaż może to być akceptowane w naszym społeczeństwie jako całości, nigdy nie jest właściwe w środowisku pracy.

6. Sprawdź dwa razy przed wysłaniem.

Podczas gdy mówimy o komunikacji, upewnij się, że Twoje e-maile są wolne od problemów gramatycznych i ortograficznych. Teraz, gdy sprawdzanie pisowni jest dostępne, błędów nie można usprawiedliwić. Upewnij się, że znaczenie i ton pasują do tego, co chcesz powiedzieć, szybko je odczytując. Również bez emotikonów, proszę.

See also  Portfolio - jak zrobić?

7. Nie wchodź do czyjegoś biura bez pytania;

 niegrzeczne jest myślenie, że masz prawo zakłócać czyjąś pracę. Jeśli drzwi są otwarte, zapukaj do nich lub przywitaj się i zapytaj, jaki jest najlepszy czas na rozmowę. Dzwonienie lub wysyłanie e-maili w celu ustalenia czasu, który działa dla was obojga, jest dobrym pomysłem, jeśli rozmowa potrwa dłużej niż kilka minut.

8. Unikaj dokuczania.

Może być naprawdę trudno powstrzymać się od udziału w małych “nieszkodliwych” plotkach. Jednak prawda jest taka, że plotki nigdy nie są łagodne. Z pewnością boli to osobę, która jest celem plotek, ale także słabo mówi o tobie. To normalne, że jesteś ciekawy i zainteresowany tym, co robią inni ludzie, ale brak szacunku jest mówienie o kimś, kogo nie ma.

9. Unikaj słuchania.

Prywatne rozmowy telefoniczne lub osobiste są prawem dla każdego. Ta sama zasada dotyczy poczty e-mail: nie czytaj cudzych e-maili podczas ich oglądania.

10. Dziękuj innym ludziom.

Kiedy ktoś podejdzie do ciebie, przywitaj się z nim. Proszenie kogoś, aby poczekał, aż skończysz coś kluczowego, gdy jesteś w środku tego, jest dopuszczalne. Mijając kogoś na korytarzu lub na ulicy, pomachaj do niego i przywitaj się, nawet jeśli nie masz czasu na rozmowę. Bycie zajętym nie jest usprawiedliwieniem dla ignorowania ludzi.

11. Unikaj “Wielkiej Dwójki”

Polityka i religia są nadal tematem tabu, mimo że wiele granic między naszym życiem osobistym i zawodowym zostało zatartych. Te obiekty są niezwykle napiętymi polami minowymi w środowisku pracy. Możesz zostawić je przy drzwiach biura.

12. Bądź na czas dla najwyższej etykiety biznesowej.

Wszyscy jesteśmy zajęci. Bycie na czas pokazuje innym szacunek dla ich czasu. Spóźnienie pokazuje jedynie, że jesteś niewiarygodny i masz mniej szacunku dla innych niż inne osoby.

13. Telefony nie są dozwolone na spotkaniach.

Skoncentruj się na rozmowie ze spotkaniem, gdy tam jesteś. Nie odbieraj telefonu, nie wysyłaj SMS-ów ani nie sprawdzaj poczty e-mail. Oprócz tego, że jest niezwykle uciążliwy, jest obraźliwy dla innych uczestników. Dodatkowo przedłuża sesje, ponieważ ludzie dryfują poza tematem.

14. Powstrzymaj się od rozdawania wizytówek.

Daj tym, których spotykasz, więcej niż tylko wizytówki. Jeśli nie jesteś na rozmowie sprzedażowej, jest to trochę agresywne. Przed wyciągnięciem portfela poproś o kartę drugiej osoby, zaproponuj wymianę kart lub przynajmniej zapytaj, czy możesz zostawić kartę.

15. Emanuj szczerym zainteresowaniem.

Utrzymuj kontakt wzrokowy i staraj się zwracać uwagę na to, co mówią inni. W dobie stale kurczącej się uwagi jesteśmy tak łatwo rozpraszani, że często niecierpliwie czekamy, aż druga osoba ukończy, abyśmy mogli przejść do następnego zadania. Unikaj bycia wciągniętym przez rozproszenie i pośpiech. Poświęć trochę czasu na poznanie drugiej osoby i wyrażenie zainteresowania jej punktami widzenia.

Ulepszanie swojego savoir vivre

Rozwijanie manier biznesowych może pomóc w rozwoju kariery. Pamiętaj, aby być uprzejmym. Przyjmij mentalność “ty”; umieść pragnienia i uczucia innych ludzi na końcu. Angażując się w tę działalność, rozwiniesz dobre maniery i zwykłą przyzwoitość oraz poprawisz etykietę biznesową. Używanie proszę i dziękuję, gdy jest to właściwe, są przykładami uprzejmego zachowania.

  • O ile nie zażądano inaczej, używaj Mr., Mrs., Miss lub Ms. podczas zwracania się do ludzi
  • Używając pięknego głosu i mówiąc w jasny i wyraźny sposób
  • zachowanie kontaktu wzrokowego
  • poznawanie nowych ludzi z uśmiechem i solidnym uściskiem dłoni
  • Tworzenie odpowiednich podziękowań i listów z podziękowaniami, gratulacjami i współczuciem

Możesz doskonalić swoje umiejętności w zakresie etykiety biznesowej poprzez:

  • przeprowadzenie pewnych badań. Rozważ swojego menedżera, mentora, kierownictwo wyższego szczebla i inne ważne osoby w pracy, obserwując ich zachowanie i rutynę. Poproszenie szefa lub mentora o pomoc jest dobrym pomysłem, jeśli nie masz pewności, jak postępować właściwie.
  • przynależność do grupy biznesowej. Grupy zawodowe oferują możliwość poznania etykiety, która jest specyficzna dla Twojego zawodu i jest świetną metodą nawiązywania kontaktów. Ćwiczenie manier biznesowych poza firmą ma dodatkowe zalety.
  • Zwiedzanie pobliskiej księgarni lub biblioteki. Powstało wiele książek na temat rozwijania etykiety biznesowej. Aby je znaleźć, zajrzyj do sekcji samodoskonalenia w swojej księgarni lub bibliotece w sąsiedztwie.
  • Korzystanie z Internetu jest pełen wskazówek, jak poprawić etykietę biznesową, niezależnie od tego, czy chodzi o osoby oferujące bezpłatne porady, czy sprzedające książki, taśmy, seminaria lub inne formy nauczania.

Pamiętaj, że maniery savoir vivre mogą się zmieniać w zależności od kariery i organizacji.

[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]