5 sił Portera – dokładne wyjaśnienie koncepcji z przykładami

Analiza pięciu sił konkurencyjnej pozycji Portera

Michael E. Porter z Harvard Company School stworzył analizę pięciu sił konkurencyjnej Portera w 1979 roku jako proste ramy do określania siły konkurencyjnej i pozycji organizacji biznesowej.

Teoria ta opiera się na założeniu, że intensywność konkurencyjna i atrakcyjność rynku są określane przez pięć sił. Pięć sił Portera można wykorzystać do określenia, kto ma przewagę w danej sytuacji biznesowej. Jest to pomocne w określeniu zarówno siły istniejącej pozycji konkurencyjnej organizacji, jak i siły pozycji, którą może starać się zająć w przyszłości.

Pięć sił Portera jest często wykorzystywanych przez analityków strategicznych do określenia, czy nowe towary lub usługi mają potencjał do rentowności. Teoria może być również wykorzystana do rozpoznawania obszarów siły, wzmacniania słabości i unikania błędów poprzez rozpoznawanie, gdzie leży władza.

Regulowanie, opodatkowanie i egzekwowanie przepisów i polityk handlowych można uznać za szóstą siłę w kilku branżach.

Zrozumienie Pięciu Sił Portera

Struktura analizy biznesowej zwana Pięcioma Siłami Portera może pomóc zrozumieć, dlaczego różne branże są w stanie utrzymać różne poziomy rentowności. Model został udostępniony w 1979 roku w Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors autorstwa Michaela E. Portera.

Model Pięciu Sił jest często używany do oceny strategii korporacyjnej firmy, a także jej struktury branżowej. Z pewnymi kwalifikacjami Porter zidentyfikował pięć nieruchomych sił, które wpływają na każdy rynek i biznes na świecie. Atrakcyjność, rentowność i poziom rywalizacji na rynku lub w danej branży są zazwyczaj oceniane przy użyciu modelu Pięciu Sił.

1. Rywalizacja konkurencyjna

Siła i liczba przeciwników są badane w pierwszej z Pięciu Sił Portera. Pomyśl o liczbach, cechach i różnicach w jakości produktów konkurencji z Twoimi.

Firmy przyciągają klientów w branży o ostrej konkurencji, agresywnie obniżając koszty i wdrażając działania marketingowe o dużym wpływie. Może to ułatwić dostawcom i klientom znalezienie lepszej oferty gdzie indziej, jeśli uważają, że nie dajesz im przyzwoitej oferty.

Z drugiej strony, jeśli konkurencja jest niewielka i nikt inny nie robi tego, co ty, prawdopodobnie będziesz miał silną przewagę konkurencyjną, a także dochodowy biznes.

See also  Stres w pracy: jak sobie z nim radzić?

Przykład

Gdybyś otworzył firmę transportową, prawdopodobnie konkurowałbyś na zatłoczonym rynku. Należy wziąć pod uwagę licznych potencjalnych konkurentów, ich ceny i zdolność do oferowania znacznych rabatów. Musisz również wziąć pod uwagę ich zasoby, ponieważ możesz zacząć konkurować zarówno z lokalnymi, jak i międzynarodowymi firmami logistycznymi.

Należy pamiętać, że analiza na tym etapie powinna koncentrować się na potencjalnych konkurentach. Po zebraniu informacji o konkurentach dopiero wtedy powinieneś zacząć rozważać własną ofertę.

Należy pamiętać, że model czterech rogów Michaela Portera był całkowicie oparty na zachowaniu konkurencji. Nasz artykuł zawiera dalsze informacje na ten temat.

2. Moc dostawcy

Jeśli dostawcy mogą po prostu podnieść ceny lub obniżyć jakość swoich towarów, zyskują wpływ. Twoi dostawcy będą mieli znaczną siłę dostawcy, jeśli są jedynymi, którzy mogą świadczyć określoną usługę. Nawet jeśli masz możliwość zmiany dostawcy, powinieneś rozważyć koszty takiego działania.

Łatwiej będzie przejść na tańszą opcję, im więcej dostawców będziesz musiał wybrać. Jeśli jednak dostawców jest mniej i bardziej od nich zależysz, ich pozycja będzie silniejsza i będą mogli pobierać od Ciebie więcej. Jeśli na przykład jesteś zmuszony do zawierania drogich umów, może to mieć wpływ na Twoją rentowność.

Przykład

Załóżmy, że produkcja urządzeń elektronicznych była koncepcją Twojej firmy. W przypadku różnych komponentów specjalistycznych należy ocenić możliwości dostaw. Gdyby jeden dostawca kontrolował rynek komponentów, mógłby podnieść ceny bez martwienia się o własnych rywali. Może to mieć wpływ na rentowność Twojego produktu.

3. Wpływ kupującego

W branży klienci mają “siłę nabywczą”, jeśli jest ich stosunkowo niewiele w porównaniu z liczbą dostawców. Oznacza to, że przejście na nowych, tańszych konkurentów może być dla nich proste, co może ostatecznie doprowadzić do obniżenia cen.

Zastanów się nad liczbą klientów, których masz (czyli osób, które kupują od Ciebie produkty lub usługi). Pomyśl o ilości ich zamówień i wydatkach związanych z przejściem na konkurencję.

Radzenie sobie z niewielką liczbą kompetentnych klientów daje im większą siłę przebicia. Jednak siła nabywcza spada, jeśli istnieje minimalna konkurencja i duża baza klientów.

Przykład

W branży handlu detalicznego żywnością siła nabywcza odgrywa dużą rolę. Rozważmy spory supermarket, który ostro konkuruje w zatłoczonym obszarze. Od czasu wejścia tanich, podstawowych dyskontów żywnościowych, rynek ten doświadczył znacznych wstrząsów. Siła nabywcza jest dość silna na tym rynku. Aby zdobyć jak największy odsetek klientów, supermarkety stosują agresywne ceny, programy lojalnościowe i programy kuponowe.

W wyniku znacznej siły nabywczej u własnych dostawców organizacje te są w stanie obniżyć cenę żywności na poziomie produkcji.

Potrzeba znacznej zdolności, aby określić, ile pobierać za swoje towary, aby chronić swoją markę i przyciągnąć klientów, których pragniesz.

See also  Dywersyfikacja portfela inwestycyjnego – poradnik inwestora

4. Groźba substytucji

Odnosi się to do szansy, że Twoi klienci mogą odkryć inny sposób realizacji Twoich usług. Może to być bardziej przystępne cenowo, lepsze lub jedno i drugie. Kiedy klienci uważają, że łatwo jest przejść do innego produktu lub gdy nowy, pożądany produkt niespodziewanie wchodzi na rynek, zagrożenie wymianą wzrasta.

Przykład

Jeśli Twoja firma produkuje urządzenia medyczne, wzrost druku 3D może zagrozić Twojej pozycji. Umożliwia to tworzenie instrumentów z różnych materiałów, czasami za znacznie mniejsze pieniądze niż przy użyciu konwencjonalnych technik. Jeśli rywal zrobi to dobrze, może to osłabić twoją przewagę i zagrozić twojej rentowności.

5. Groźba nowego wejścia

Zdolność potencjalnych konkurentów do wejścia na Twój rynek może mieć wpływ na Twoją pozycję. Konkurenci mogą łatwo wejść na Twój rynek i osłabić Twoją pozycję, jeśli nie kosztuje to dużo pieniędzy lub wysiłku, aby skutecznie konkurować na nim lub jeśli Twoje podstawowe innowacje nie są dobrze chronione.

Jeśli jednak masz solidne i długotrwałe bariery wejścia, możesz utrzymać korzystną pozycję i uczciwie z niej skorzystać. Złożone sieci dystrybucji, duże wymogi kapitałowe dla startupów i problemy ze znalezieniem dostawców, którzy nie są jeszcze zaangażowani w konkurencyjne firmy, to kilka przykładów tych przeszkód.

Istniejące duże firmy z przewagą konkurencyjną nad nowymi firmami mogą być w stanie obniżyć swoje koszty dzięki korzyściom skali.

Znaczna bariera wejścia na rynek może również istnieć, jeśli klienci uznają, że zmiana dostawcy jest zbyt kosztowna. Możliwa jest również szeroka regulacja rządowa branży.

Przykład

Nawet sektory, które początkowo wydają się być odpowiednio bronione przed nowymi podmiotami, mogą okazać się słabe. Przez wiele lat stosunkowo niewielka liczba uznanych linii lotniczych kontrolowała transport lotniczy na dużą skalę. Wymagania wejściowe były wysokie. Koszty rozruchu były znaczne, główni operatorzy zdominowali trasy i przydziały czasu na start, a działalność była ściśle kontrolowana.

Niemniej jednak kilku małym firmom udało się wejść na rynek, głównie dzięki zapewnieniu prostych, niedrogich podróży do lubianych miejsc i czerpaniu korzyści z pobłażliwych przepisów. Ci bardziej kompaktowi i szybcy operatorzy zajmują obecnie znaczącą pozycję na rynku, szczególnie w przypadku lotów krótko- i średniodystansowych.

Jaki jest cel Pięciu Sił Portera?

Możesz użyć modelu Pięciu Sił Portera, aby zbadać atrakcyjność branży, ocenić możliwości inwestycyjne i ocenić poziom konkurencji na swoim rynku.

Jakie korzyści płyną z zastosowania Pięciu Sił Portera?

Możesz dowiedzieć się ważnych informacji o swoim obecnym rynku lub rynku, na który myślisz wejść, korzystając z Pięciu Sił Portera. Może to pomóc w stworzeniu planu działania.

Kto był twórcą Modelu Pięciu Sił?

Michael Porter, profesor w Harvard Business School, opracował instrument. Stał się jednym z najbardziej znanych i cenionych narzędzi strategicznych firmy od czasu jego wydania w 1979 roku.
W swoim eseju Harvard Company Review “How Competitive Dynamics Shape Strategy” Porter przyznał, że firmy lubią uważnie obserwować swoich rywali, ale wezwał dyrektorów biznesowych, aby spojrzeli poza zachowanie swoich rywali i rozważyli siły działające w ich większym środowisku biznesowym.

Jaką funkcję pełni Pięć Sił Portera?

Menedżerowie i analitycy mogą lepiej zrozumieć konkurencyjne środowisko, w którym działa firma i jak jest w nim pozycjonowana, korzystając z modelu pięciu sił Portera.

Model pięciu sił Portera: czy jest nadal przydatny?

Tak, pomimo tego, że został opracowany ponad 40 lat temu, Model Pięciu Sił jest nadal pomocnym narzędziem do ustalenia, w jaki sposób firma jest pozycjonowana na rynku.

Jakie są wady modelu pięciu sił Portera? Model Pięciu Sił ma pewne ograniczenia, w szczególności jego wsteczny charakter, który ogranicza znaczenie jego wniosków do krótkiej perspektywy. Ograniczenie to pogłębiają skutki globalizacji.

Kolejną poważną wadą jest skłonność do wykorzystywania pięciu sił do oceny konkretnej firmy, a nie całej branży, do czego zaprojektowano ramy.

Sposób, w jaki system jest skonfigurowany, zmusza każdą firmę do przynależności tylko do jednej grupy branżowej, mimo że niektóre firmy działają w więcej niż jednej. Kolejnym problemem jest wymóg równej oceny wszystkich pięciu sił, gdy niektóre branże nie są tak znacząco dotknięte przez wszystkie pięć.

Co odróżnia pięć sił Portera od analizy SWOT?

Narzędzia do analizy i podejmowania strategicznych decyzji obejmują analizę Pięciu Sił Portera i SWOT (mocne, słabe strony, szanse i zagrożenia). Podczas gdy firmy, analitycy i inwestorzy często wykorzystują analizę SWOT, aby przyjrzeć się bliżej firmie w celu oceny jej wewnętrznego potencjału, zazwyczaj wykorzystują 5 sił Portera do badania konkurencyjnego krajobrazu w branży.

Główne punkty

  • Ramą do badania konkurencyjnego środowiska firmy jest Pięć Sił Portera.
  • Popularnymi ramami oceny czynników konkurencyjnych, które wpływają na wiele sektorów biznesowych, jest Pięć Sił Portera.
  • Michael E. Porter, profesor w Harvard Business School, opracował go w 1979 roku i od tego czasu stał się kluczowym narzędziem zarządzania.
  • Siły te wpływają na rentowność firmy, wpływając na ilość i siłę jej rywali na rynku, możliwych nowych uczestników rynku, dostawców, klientów i produktów zastępczych.
  • Strategia biznesowa może być kierowana przez analizę Pięciu Sił w celu zwiększenia przewagi konkurencyjnej.
[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]