Spis treści
Branding to proces generowania rozpoznawalności marki poprzez wykorzystanie różnorodnych narzędzi i działań z zakresu zarządzania i marketingu. To także obietnica marki i metoda tworzenia emocjonalnej więzi pomiędzy odbiorcami a firmą. Jest to najbardziej zwięzły i wyczerpujący opis brandingu. Jednak, aby właściwie wykorzystać branding, musimy go najpierw dogłębnie zbadać.
Branding jest powszechnie błędnie rozumiany jako nazwa, logo i identyfikacja wizualna firmy. Oczywiście jest to zbytnie uproszczenie, ponieważ wymienione cechy to tylko kilka aspektów procesu budowania świadomości marki.
Na to, jak odbiorcy postrzegają markę i jak się z nią czują, wpływa wiele innych czynników:
- strategia marketingowa,
- wartości archetypu marki,
- w tym jej wizja i atrybuty,
- nazwa firmy,
- logo i system identyfikacji wizualnej,
- strategia i metody komunikacji,
- jakość produktów i usług,
- reklama,
- promocja,
- bieżące działania podejmowane przez markę i inne.
Jak widać, branding nie jest jednorazowym wydarzeniem, które gwarantuje szybką świadomość lub długoterminowy udział w rynku. Branding to proces, który zaczyna się od planowania, a kończy na nieustannej dbałości o utrzymanie spójności i zamierzonego wrażenia marki.
Branding: korzyści
Skuteczne działania brandingowe przynoszą wymierne korzyści dla przychodów, wyniku finansowego i reputacji marki. Pozytywny i długotrwały wizerunek funkcjonujący w świadomości odbiorców (konsumentów, kontrahentów, ale także rywali, którzy powinni być postrzegani jako odrębna grupa odbiorców);
- wysoka świadomość marki, która pozwala na obniżenie kosztów marketingu i promocji – silna rozpoznawalność marki
- ze względu na spójność tożsamości marki, łatwiej jest utrzymać i tworzyć nowe (czas i pieniądze)
- wyższa sprzedaż produktów wynikająca z siły marki (ludzie są znacznie bardziej skłonni kupować rzeczy od marek, które znają i lubią);
- lojalność klientów i częstsze polecenia, na co wpływa zwiększona reputacja marki.
- wyróżnienie w branży (lub na całym rynku), a także zbudowanie długotrwałej przewagi konkurencyjnej;
- zarządzanie marką jest łatwiejsze i mniej kosztowne;
- szybszy rozwój marki i wejście na nowe rynki;
- dobrze zorganizowane i łatwe do rozbudowy portfolio marek
Dlaczego branding jest ważny?
Świat marketingu jest zalany mnogością bodźców. Ponieważ na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia masz tylko 7 sekund, branding Twojej firmy musi być bardzo skuteczny. Przemyślany i dobrze przygotowany plan wyróżni Twoją firmę i przyciągnie uwagę potencjalnych konsumentów – branding ma ogromną zdolność do wpływania na postawy, inspirowania zmian i motywowania ludzi. Spójrz na niektóre z najbardziej znanych marek, takich jak Google, Apple, Nike czy Coca-Cola; ich sukces nie jest dziełem przypadku. Firmy te dostrzegają wartość brandingu i włączają go w każdą część swojej działalności i marketingu. Co więcej, starają się ulepszać, rozwijać i aktualizować swoje techniki brandingowe, aby utrzymać lojalność konsumentów.
Zagłębmy się nieco bardziej w ten temat, aby lepiej zrozumieć znaczenie brandingu i jak wpływa on na Twoją organizację.
Branding wyróżnia firmy na tle konkurencji
W dzisiejszym czasie konkurencja jest silna w każdej branży, czasem wręcz wyniszczająca. Silna marka pomoże Ci wyróżnić się z tłumu, niezależnie od tego, czy prowadzisz serwis samochodowy, sprzedajesz ubrania i buty, czy pracujesz jako ekspert od mediów społecznościowych. Musisz podkreślać to, co masz do zaoferowania, uwydatniać swoje zalety i przekonywać klientów, że Twoja firma jest dla nich najlepszą opcją.
Branding rozwija świadomość marki
Postrzeganie Twojej firmy, zarówno pod względem pozycji rynkowej, jak i obecności w umysłach konsumentów, określane jest mianem świadomości marki. W idealnym świecie klienci mają tylko dobre skojarzenia z Twoją marką, usługą lub produktem i chętnie dokonują zakupów u Ciebie, nawet jeśli dostępne są tańsze alternatywy. Silna rozpoznawalność marki jest jednym z głównych czynników motywujących docelowych odbiorców do wyboru określonej marki.
Branding buduje rozpoznawalności marki
Istotnym elementem świadomości marki jest jej rozpoznawalność, która odnosi się do tego, jak klienci zapamiętują Twój produkt lub usługę i z czym je łączą. Wizualne cechy marki, takie jak wyróżniające się kolory lub logo, czy też zapadające w pamięć wyrażenie, mogą wywoływać skojarzenia. Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem po autostradzie w obcym kraju i zauważasz w oddali złote łuki – wiesz, że to McDonald’s, nawet o tym nie myśląc.
Branding umacnia zaufanie do marki
Ze względu na wizerunek, jaki firma tworzy wśród potencjalnych konsumentów i w otoczeniu rynkowym, zaufanie do marki ma kluczowe znaczenie. “Ponad 60% dorosłych użytkowników Internetu w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie chce, aby firma, od której kupują, stosowała otwarte praktyki biznesowe”.
Firma z silną marką tworzy bardziej profesjonalny wizerunek i wzbudza zaufanie poprzez otwartość i uczciwość operacyjną. Ponadto, dotrzymywanie zobowiązań i przestrzeganie zasad marki zachęca przyszłych i obecnych klientów do zaufania i wspierania firmy.
Branding nadaje firmie tożsamość
Marki, podobnie jak ludzie, mają swoje własne, odrębne osobowości i tożsamości. Wyobraź sobie, że idziesz na randkę w ciemno z dwoma przyjaciółmi i musisz opisać każdego z nich drugiej osobie. Jakich określeń użyłbyś, aby ich opisać? Zamiast myśleć o swojej marce jako o podmiocie rynkowym lub produkcie, spróbuj wyobrazić ją sobie jako osobę. Ta koncepcja, zwana “antropomorfizacją marki”, mówi, że powinieneś wyobrazić sobie swoją markę jako postać ludzką. Taka wizualizacja pomoże Ci zrozumieć, jak funkcjonuje marka, jakim językiem mówi, jak się ubiera, komunikuje i jak chce wpływać na rzeczywistość.
Branding wzbudza dumę u pracowników
Pracownicy, którzy są dumni ze swojej marki i pracy dla firmy, która za nią stoi, nie tylko osiągają dobre wyniki w pracy, ale także pomagają kształtować publiczny wizerunek marki. Ma to korzystny wpływ na szereg czynników biznesowych, w tym na postrzeganie marki przez klientów oraz na rynek pracy, ponieważ pozytywne oceny zachęcają cenionych ludzi do poszukiwania zatrudnienia w renomowanej firmie. Pracownicy czują przynależność, szczęście i dumę, gdy pracują dla firmy, która ceni sobie budowanie marki. To motywuje ludzi do autentycznego promowania firmy na wielu osobistych kontach i kanałach mediów społecznościowych.
Branding zwiększa wartość finansową firmy
Niezależnie od tego, czy zarządzasz małą firmą, czy dużym międzynarodowym koncernem, budowanie marki ma kluczowe znaczenie dla budowania kapitału marki i potwierdzania wartości firmy. Przyszły sukces Twojej firmy zależy również od tego, jak dobrze zarządzasz inicjatywami związanymi z budowaniem świadomości marki; w ten sposób przyciągasz nowych konsumentów, tworzysz nowe perspektywy biznesowe, a nawet wchodzisz na nowy rynek. Potencjalni inwestorzy są bardziej zainteresowani firmą, która cieszy się reputacją eksperta w swojej branży, jeśli mówimy o rozwój firmy.
Skuteczny branding marki- jak zbudować?
Silna i skuteczna marka łączy w sobie talenty, wiedzę i doświadczenie, a także jedyne w swoim rodzaju doświadczenie emocjonalne, które odróżnia ją od konkurencji. Marka sama w sobie tworzy pojęcie, które ludzie kojarzą z pewnymi przedmiotami lub różnymi usługami. Idea ta opisuje markę, odnosząc się do konkretnych produktów i usług oraz emocji, a także pokazuje, dlaczego dokładnie odpowiada ona wymaganiom klientów i wyróżnia się na rynku. Niezwykle ważne jest utrzymanie doskonałej reputacji marki, aby zapewnić sobie pozytywną reakcję. Istotne jest również, aby przekaz marki był spójny i skierowany do właściwej grupy odbiorców.
Branding pozwala na stworzenie jedynej w swoim rodzaju strategii marki, której aspekty można płynnie łączyć z ideą komunikacji korporacyjnej, uzyskując satysfakcjonujące efekty finansowe. Ważnym elementem brandingu jest system identyfikacji wizualnej, czyli wyróżniki i elementy marki, takie jak nazwa, projekt logo, slogan, a także kolorystyka i wzornictwo, które pojawiają się na materiałach reklamowych, gadżetach, ofertach, stronach internetowych, opakowaniach, ulotkach, wizytówkach, w mediach społecznościowych i innych kanałach komunikacji. Elementy identyfikacji, takie jak nazwa, logo, slogan mają za zadanie wzmocnić wizerunek marki i zostać zapamiętane przez osoby, które się z nią zetknęły.