Portfolio – jak zrobić?

Portfolio – co to jest?

W procesie rekrutacji podstawą do przeprowadzenia rozmowy z kandydatem jest jego CV i Istnieje jednak grupa stanowisk, gdzie dobre portfolio jest jednym z ważnych kryteriów rekrutacji.

Profesjonalne portfolio charakteryzuje się tym, że zawiera projekty danej osoby. W zależności od charakteru pracy, portfolio może przybierać różne formy. Może to być zbiór zdjęć lub tekstów na stronie internetowej, może to być folder z obrazami lub rysunkami. Może to być również prezentacja budynków zaprojektowanych przez architekta, lub w formie linków związanych z programowaniem lub projektami graficznymi.

Czy potrzebuję portfolio online?

Masz portfolio w wersji papierowej i zastanawia się czy potrzebujesz go również w wersji elektronicznej? Wiadomo że graficy DTP, modelki, a czasem fotografowie prezentują swoje dokonania w wersji papierowej. Ale jeśli chcesz osiągnąć większy sukces, powinieneś zaprezentować swoje projekty również online. 

Bez wątpienia najskuteczniejszym sposobem pozyskiwania klientów są media społecznościowe, portale dla freelancerów. Tutaj również niezbędne są portfolia online. Przecież nikt nie zatrudniłby grafika czy fotografa bez wcześniejszego zapoznania się z ich dokonaniami. 

Reklama

Dlaczego nie należy wysyłać portfolio w formacie PDF

Czasami zdarza się, że początkujący projektanci tworzą portfolio w formacie PDF. Czy to dobry pomysł? Pamiętaj, że aby dobrze się zaprezentować, musisz przedstawić swoje prace, grafiki i zdjęcia w dobrej jakości, co ogranicza możliwość znacznej kompresji. Wyobraź sobie, ile waży taki plik PDF i ile miejsca zajmuje w skrzynce pocztowej potencjalnego pracodawcy lub klienta. 

Jeśli koniecznie musisz wysłać portfolio w formie pliku PDF, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z dysku online. Dlaczego jest to dobre, ale nie najlepsze rozwiązanie? Na rynku pracy trzeba się wyróżniać. Każdy, kto choć raz odwiedził portal dla freelancerów, wie, że konkurencja jest tam ogromna. 

Portfolio – w jakich zawodach się przyda?

Portfolio architekta 

Szukając pracy jako architekt warto wiedzieć, że portfolio jest jednym z najważniejszych elementów aplikacji. Zazwyczaj, jeszcze na studiach, studenci zaczynają tworzyć swoje pierwsze projekty. Projekty mogą być w formie rzutów, renderingów lub rysunków odręcznych. Portfolio architekta to bardzo cenna rzecz zarówno dla osób, które dopiero wkraczają na rynek pracy i starają się o staż, praktyki lub pierwszą pracę w firmach architektonicznych, jak i dla tych, którzy chcą się rozwijać, planują zmianę pracy lub zdobycie dużych zleceń.

Reklama750x200

Reklama

Portfolio copywritera

Poprawne napisanie tekstów to jedno z największych cech dobrego copywritera. Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić portfolio, musisz zastanowić się, co chcesz przekazać klientowi lub przyszłemu pracodawcy. Warto regularnie aktualizować swoje portfolio – dostosowywać jego zawartość w zależności od osób, z którymi zamierzasz współpracować. 

To mogą być : 

  • Teksty reklamowe
  • Teksty informacyjne
  • Teksty sprzedażowe
  • Teksty na stronę internetową
  • Teksty do mediów społecznościowych

Teksty powinny być intrygujące, ciekawe, ale przede wszystkim prezentować Twoje umiejętności. Portfolio może być w formie drukowanej lub cyfrowej (możesz użyć linków do publikacji (upewnij się, że są aktywne, lub zapisać pracę jako plik pdf).

Jak zrobić portfolio?

Portfolio powinno być odpowiednio zaprojektowane, przejrzyste i estetyczne. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, które pomogą Ci stworzyć idealne portfolio.

  1. Nie musisz dodawać wszystkich swoich projektów. Skup się na tych, które wydają Ci się najbardziej udane z technicznego i wizualnego punktu widzenia. Pamiętaj, że Twoje portfolio jest Twoją wizytówką.
  2. Regularnie aktualizuj swoje portfolio. Upewnij się, że zawiera on najbardziej aktualne prace. Dla pracodawcy/rekruterów liczy się przede wszystkim to, co i jak tworzysz dziś, a nie, powiedzmy, 10 lat temu. Odważnie usuwaj przestarzałe projekty, z których nie jesteś już zadowolony.
  3. Zadbaj o różnorodność. Jeśli wykonywałeś projekty dla różnych zleceń, firm lub branż, pokaż je w swoim portfolio. Pomoże Ci to zaprezentować się jako osoba wszechstronna. W przypadku portfolio copywritera – idealnie sprawdzają się teksty o różnej tematyce czy objętości, takie jak opisy produktów, artykuły na bloga, czy posty na portalach społecznościowych. Jeśli chodzi o portfolio fotografa – zdjęcia z różnych wydarzeń, takich jak: ślub, impreza firmowa, sesja z modelkami w studio lub na mieście.
  4. Portfolio powinno być przejrzyste. Skup się tylko na tych informacjach, których nie zaprezentowałeś w swoim CV lub liście motywacyjnym. 
  5. Zadbaj o kreatywność i oryginalne podejście. Nie bój się wyjść poza granice, do których jesteś przyzwyczajony. Poszukaj w sieci profesjonalnych szablonów portfolio i spróbuj się nimi zainspirować. Pamiętaj, że pomysłowość jest jedną z najważniejszych cech, którymi powinieneś się wykazać. 

W praktyce

Co powinno znaleźć się w portfolio, niezależnie od zawodu czy stanowiska, o które się ubiegasz? Po pierwsze, informacje

O swoich największych osiągnięciach i zrealizowanych do tej pory projektach. Pokaż wszystkie konkursy, które wygrałeś, ciekawe treningi lub inne aktywności, w których brałeś udział.

Jeśli nie masz jeszcze znaczących osiągnięć, spróbuj napisać list motywacyjny o swoich mocnych stronach. W ten sposób dasz pracodawcy do zrozumienia, że nawet jeśli nie masz jeszcze doświadczenia zawodowego, to masz potencjał, który warto wykorzystać.

Jako student możesz nie mieć dużego doświadczenia zawodowego, możesz jednak posłużyć się opiniami osób, u których odbywałeś praktyki lub bezpłatny staż.

Jeśli masz ciekawe hobby, wspomnij o nim w swoim portfolio. Należy jednak unikać formalnych stwierdzeń, takich jak: “interesuję się modą” lub “w wolnym czasie lubię czytać książki”. Jeśli piszesz o swoim hobby, podaj więcej szczegółów i pokaż pracodawcy, że jesteś ekspertem w dziedzinie, którą się interesujesz.

Najczęstsze błędy

Portfolio nie powinno być duplikatem CV, a jedynie jego uzupełnieniem. Nie umieszczaj też zbyt wielu niepotrzebnych linków, które nie prowadzą bezpośrednio do Twojej pracy lub artykułów o niej, ale do stron hobbystycznych. Najbardziej karygodnym błędem jest traktowanie portfolio jako osobistego profilu, w którym wpisuje się wszystkie umiejętności kandydata.

Pamiętaj, że nawet jeśli masz ciekawe portfolio, nie wysyłaj go do pracodawcy, jeżeli on tego nie prosi. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy aplikujesz do firmy, która nie prowadzi obecnie rekrutacji. Następnie wyślij swoje portfolio, aby pokazać pracodawcy, że potrafisz się odpowiednio wypromować i sprawdzisz się na danym stanowisku. Dołącz również CV i list motywacyjny do swojej autoprezentacji.

Portfolio online- gdzie stworzyć?

1.Behance 

Prawdopodobnie każdy, kto szukał serwis do robienia portfolio, słyszał o behance, który obecnie należy do firmy Adobe. Wystarczy założyć darmowe konto. Wszystkie kreacje są publiczne i każda zalogowana osoba może dodawać komentarze i polubienia. Każdy nowy projekt powinien mieć miniaturkę, opis i grafikę, która go dobrze zaprezentuje.

Dribbble

Założenie konta jest darmowe, ale aby dostać się na stronę główną, musisz zostać zaakceptowany przez innego użytkownika tego serwisu. Do tego czasu projekt będzie widoczna tylko w twoim profilu, nie pojawi się na stronie głównej ani w wynikach wyszukiwania. W porównaniu do behance jest trochę skomplikowany.

[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]