Spis treści
Jak napisać list motywacyjny? Po pierwsze, z informacji zawartych w liście musi wynikać, że spełniasz wymagania pracodawcy. Często są one podane w ogłoszeniu o pracę, dlatego tworząc swój list motywacyjny warto zapoznać się z ofertą i na jej podstawie stworzyć poszczególne punkty. Po drugie, zadbaj o to, aby Twój list motywacyjny był spójny – powinien składać się z pojedynczych akapitów. Dobrze też aby CV i list motywacyjny mieli spójny układ. List motywacyjny nie powinien być nudny i męczący dla osoby rekrutującej, ale powinien go zaintrygować i zachęcić do współpracy.
Jak napisać list motywacyjny? Przykład listu motywacyjnego
List motywacyjny to dokument, dzięki któremu możesz albo zapisać się w pamięci rekrutera, albo raz na zawsze zrujnować swoje szanse. Dlatego warto włożyć trochę wysiłku w jego napisanie. Pośpiech i stres na pewno nie będą dobrym doradcą – łatwo popełnić błąd i przypadkowo wysłać list motywacyjny do innej firmy. Przykładowy list motywacyjny można łatwo znaleźć w Internecie, ale poniżej omówimy szczegółowo punkt po punkcie najważniejsze elementy dobrego i skutecznego listu motywacyjnego.
Naglowek
- twoje imię i nazwisko
- numer telefonu,
- adres e-mail.
Jeśli znasz imię osoby, do której chcesz wysłać list, wpisz je również w nagłówku.
Pierwszy akapit.
Powinieneś odpowiedzieć na następujące pytania:
- W jakim celu piszesz?
- Skąd dowiedziałeś się o danej ofercie? (np. z portalu internetowego lub gazety – wówczas należy podać datę publikacji),
- Jaki jest numer ogłoszenia? Niektóre firmy rekrutują wiele osób w tym samym czasie na różne stanowiska – numer referencyjny pomaga im prawidłowo posegregować otrzymane aplikacje.
Akapit drugi:
- Bardzo ważny punkt: wytłumacz, dlaczego właśnie ty nadajesz się na to stanowisko,
- Powiedz, o swoich umiejętnościach ale nie powtarzaj tego, co już napisałeś w swoim CV. (jeśli w swoim CV napisałeś, że byłeś asystentem projektu, możesz tylko dodać, że dzięki tej pracy nauczyłeś się nowych umiejętności (wymień je), nauczyłeś się pracować w zespole itp.) Możesz również poinformować, że więcej szczegółów na ten temat zawarte zostały w Twoim CV,
- Napisz o swoich doświadczeniach. Na przykład, wspomnij, że często prowadziłeś prezentacje podczas studiów, umiesz więc biegle posługiwać się programem Microsoft Word, Excel, Powerpoint. Wybór “cech”, które warto wymienić, zależy oczywiście od stanowiska, o które się ubiegasz.
Trzeci akapit:
Wyjaśnij, co motywuje Cię do pracy w tej firmie. Pamiętaj, że samo stwierdzenie, że motywacją są “możliwości rozwoju” i “praca w prestiżowej firmie” nie wystarczy. Musisz być konkretny! Napisz, dlaczego interesujesz się daną branżą, dlaczego chcesz pracować akurat w tym dziale.
Podpis
Nie zapominaj o tym. W przypadku przesłania wniosku faksem lub pocztą, musi być to podpis odręczny. Do listu zazwyczaj dołączana jest klauzula wyrażająca zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach rekrutacyjnych.
Składanie zgłoszeń
Podstawowa zasada jest taka, że jeśli wysyłasz wiele aplikacji, zawsze zapisuj, do jakiej firmy, kiedy i na jakie stanowisko aplikowałeś. Adres e-mail jest ważny: imię.nazwisko@domena.pl wygląda znacznie lepiej niż np.kocham@spać.pl.
Przeczytaj uważnie ogłoszenie zanim wyślesz swoją aplikację i postępuj zgodnie z instrukcjami pracodawcy: jeśli prosi o przesłanie CV i listu motywacyjnego z numerem referencyjnym, zanotuj to. Jeśli pracodawca nie prosi o przesłanie listu i CV w języku angielskim – nie dołączaj wersji angielskiej.
Pamiętaj, że nazwa pliku, w którym zapisujesz swoje CV i LM, jest widoczna również dla rekrutera – nazwij go więc odpowiednio. Lepsza nazwa: nazwa.cv.doc Wygląda to znacznie lepiej niż np. Cvstare.piotrka.nazwafirmy.doc
Treść wiadomości e-mail
Bądź uprzejmy, tzn. pamiętaj o podstawowych formach grzecznościowych, takich jak “Szanowni Państwo”, “Z poważaniem”. Możesz zaznaczyć, gdzie znalazłeś ogłoszenie i że w załączniku przesyłasz niezbędne dokumenty, a co najważniejsze, podpisz się.
Jak napisać dobry list motywacyjny – 4 wskazówki
Nie korzystaj z gotowych szablonów
Wiele osób korzysta z gotowych szablonów tekstów znalezionych w Internecie. Wyobraź sobie, co może myśleć i czuć rekruter, który po raz dziesiąty czyta niemal identyczne treść. Nie popełniaj tego błędu i dowiedz się, jak napisać list motywacyjny. Korzystaj z przykładów listów motywacyjnych dostępnych w Internecie tylko jako inspiracji do własnego projektu.
Wyślij swoją wiadomość z oficjalnego adresu mailowego
Użyj zaufanej domeny, takiej jak gmail.com. W przeciwnym razie Twoja wiadomość może trafić do spamu. Upewnij się również, że podajesz ten sam adres e-mail w swoich danych kontaktowych – zarówno w CV, jak i w liście motywacyjnym.
Unikaj pustych haseł w liście motywacyjnym
Popularne zwroty typu “kreatywny, napędzany, pozytywnie nastawiony, wysokie umiejętności interpersonalne” nic nie wnoszą. Podczas pisania, skup się na swoich umiejętnościach i osiągnięciach, popierając je przykładami.
Dołącz referencje
Jeśli posiadasz referencje od poprzednich pracodawców, warto je dołączyć.
Czego należy unikać przy pisaniu listu motywacyjnego?
- Błędy stylistyczne, interpunkcyjne i ortograficzne
- Nieestetycznego, nieczytelnego formatu listu motywacyjnego
- Brak informacji o tym, czego dotyczy aplikacja (np. numer referencyjny i stanowisko)
- Dublowania informacji w CV
- Brak wyjaśnienia, dlaczego ubiegasz się o to właśnie stanowisko
- Wskazywania tylko własnych korzyści (szczególnie materialnych) z zatrudnienia w tej firmie
- Przyznawania się do niewiedzy, niekompetencji, braków w innym zakresie
- Roszczeniowego czy zbyt pewnego siebie tonu listu motywacyjnego
- Stosowania żargonu, niezrozumiałych czy zbyt wyszukanych słów
Zakończenie listu przewodniego
Ostatnia część listu motywacyjnego jest równie ważna jak wszystkie powyższe. Podsumuj swoją aplikację i wyraź nadzieję na spotkanie z rekruterem. List motywacyjny może przekonać lub zniechęcić rekrutera. Pamiętaj, że taka osoba na co dzień styka się z wieloma dokumentami aplikacyjnymi, a więc od razu rozpozna „gotowca” ściągniętego z sieci. Upewnij się, że Twój list motywacyjny stawia Cię w dobrym świetle i prezentuje Cię jako wiarygodnego i kompetentnego pracownika. Żeby tak się stało, Twoja treść musi być przekonująca, no i przede wszystkim musi odnosić się do Twoich faktycznych osiągnięć.