Hashtag a cele biznesowe?

Jeśli zajmujesz się marketingiem internetowym w swojej firmie lub prowadzisz własny biznes i trafiłeś tutaj w poszukiwaniu informacji o tym, jak zwiększyć zasięg swoich treści lub zwielokrotnić ruch na swojej stronie, to prawdopodobnie wiesz już mniej więcej, czym jest hashtag.

Co to jest hashtag?

Termin hashtag pochodzi z połączenia dwóch angielskich słów: hash, czyli kratka, i tag, czyli znacznik. Jest on używany w Internecie od końca lat osiemdziesiątych i był używany do kategoryzowania tematów na popularnej wówczas platformie IRC. Oznaczanie treści symbolem # i odpowiadającym mu słowem ułatwia wyszukiwanie powiązanych wątków. Jednak prawdziwa kariera hashtagów rozpoczęła się dopiero w nowym tysiącleciu. Wszystko zaczęło się od postu programisty Google Chrisa Messiny w sierpniu 2007 roku, który zapytał, co społeczność Twittera myśli o używaniu symbolu w dyskusjach grupowych. Jego pomysł przyjął się błyskawicznie i z dnia na dzień użytkownicy zaczęli używać hashtagów do klasyfikowania treści.

Jak używać hashtagów w celach biznesowych?

Sprytne wykorzystanie hashtagów to świetny sposób na komunikację z klientami oraz wzmocnienie świadomości i pozycjonowania marki na rynku. Sprytne wykorzystanie hashtagów sprawdza się szczególnie dobrze podczas akcji promocyjnych. Dobrze przygotowane hasztagi pomogą przyciągnąć nowych użytkowników i zainteresować ich wprowadzonym na rynek produktem lub innowacyjną usługą.

Hashtagi są również przydatne przy promowaniu nowych produktów lub usług. Wystarczy dodać znak # do danej frazy, na którą chcemy być promowani, aby ułatwić potencjalnym klientom dostęp do naszych usług i produktów. Dla naszych odbiorców jest to również sygnał, że firma jest na bieżąco i podąża za trendami. Kiedy używasz hashtagów w swoim biznesie, najważniejsza jest konsekwencja i dokładność.

Oto kilka skutecznych sposobów na skuteczne używanie hasztagów: 

See also  Strategia firmy - definicja, przykłady i korzyści opracowywania skutecznej strategii biznesowej

Używaj 2-3 nie więcej hashtagów.

Jeden z najważniejszych punktów dotyczących hashtagów: nie przesadzaj z ich ilością. Zasadą jest, że dosłownie dwa lub trzy są wystarczające, ponieważ więcej może zwiększyć zamieszanie w Twojej treści.

Używaj hashtagów, aby zacząć rozmowę.

Przypomnij sobie mój przykład użycia hashtagów podczas ważnego meczu piłkarskiego. To świetny sposób na rozpoczęcie dyskusji na gorący temat.

Rozszerz swoją publiczność.

Hashtagi są świetnym narzędziem do poszerzania grona osób czytających Twoje posty. Jeśli prowadzisz własny biznes, możesz zdobyć nowych czytelników, którzy w przyszłości mogą stać się Twoimi klientami.

Szukaj popularnych hashtagów.

Nawet nie wiesz jak krótka może być żywotność hashtaga. W wielu przypadkach są one używane tylko przez kilka godzin. Ich popularność zwykle spada do zera po zakończeniu wydarzenia, do którego się odnoszą. Aby znaleźć najbardziej popularne hashtagi, możesz użyć Hashtagify, Hashtags lub Top-Hashtags.

Jakich hasztagów nie używać?

Hashtagi wydają się być prostym narzędziem, ale nie każdy poprawnie ich używa.

Nie twórz długich hashtagów.

Musisz przyznać, że haszteg #pogadajestpięknadzisiaj jest nie do czytania? Hasztagi powinny być krótkie i zwięzłe. 

Dodawanie popularnych hashtagów bez wyjaśnienia.

Jeśli już sprawdzasz, które hashtagi są popularne w danym momencie, nie wciskaj ich na siłę do swoich postów. Może się okazać, że używając popularnego hashtagu, przywiązujesz się do tematu, z którym nie masz nic wspólnego.

Nie wprowadzaj odbiorcy w błąd.

Dodawaj tylko te hashtagi, które są związane z tematem Twojego postu.

6 zasad korzystania z hashtagów

Jeśli chcemy, aby hashtagi były przydatne w promocji marki, ważne jest, aby przestrzegać kilku podstawowych zasad. Z ich pomocą będziemy w stanie stworzyć hashtagi, które będą skuteczne i atrakcyjne dla konsumenta:

  • Dokładność i unikalność – Podczas tworzenia hashtagów, postaraj się wymyślić coś oryginalnego, a jednocześnie łatwego do zapamiętania. Hashtagi używane w biznesie nie powinny być zbyt ogólne, np. zamiast #kursy #KursyPrawoJazdy
  • Lokalizacja – zaznać miejsce, w którym znajduje się Twoja firma.
  • Konsekwencja – kiedy już wybierzesz swój firmowy hashtag, używaj tego samego hashtaga we wszystkich swoich postach.
  • Nie bój się polskich znaków – jeśli nie chcesz docierać do międzynarodowych klientów, używaj polskich znaków.
  • Długość – najlepiej jest używać krótkich hashtagów, ale jeśli nie masz takiej możliwości, każde słowo zaczynaj od dużej litery.
  • Umiarkowanie – nie przesadzaj z hashtagami – zbyt duża ich ilość może wystraszyć odbiorcę, i będzie wyglądało jako zwykły spam. 
See also  Trudny klient - kim jest, jak z nim radzić?

Firmy, osoby publiczne i prywatne coraz częściej używają hashtagów, aby zwiększyć dostęp do postów i działań promocyjnych. Nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała się zmienić. Dlatego warto skorzystać z powyższych zasad, gdyż mogą one skutecznie wpłynąć na rozwój marki. Pamiętaj jednak, że hashtagi są podobne do SEO: wpisywanie nowo wymyślonej frazy, której nikt nie zna, nie ma sensu, więc nie próbuj szukać sztucznej oryginalności lub linkować do popularnych hashtagów, które są nieistotne dla tematu. Niezależnie od Twoich umiejętności, powinieneś trzymać rękę na pulsie i mieć oko na to, co dzieje się w mediach społecznościowych. Odrobina kreatywności w połączeniu ze skutecznym real-time marketingiem sprawi, że nasz przekaz zyska szerokie grono odbiorców i akceptację konsumentów.

Gdzie używać hashtagów

Instagram

Instagram jest dominatorem w świecie hashtagów. Jego działanie opiera się na dodawaniu tagów do opisów. Ideą portalu jest łączenie nieznanych profili z całego świata, które łączą się ze sobą i często stają się ogromnymi społecznościami. Hashtagi na Instagramie dają nam możliwość kontaktu z ludźmi z całego świata.

W porównaniu do postów bez hashtaga:

  • 1 hashtag daje 19-procentowy wzrost zainteresowania  
  • 8 hashtagów daje 10-procentowy wzrost zainteresowania
  • 11 lub więcej znaczników daje 552 procentowy wzrost zainteresowania.

Twitter

Twitter, ze względu na fakt, że daje użytkownikom tylko 140 znaków do wykorzystania, nie lubi tak dużej ilości hashtagów jak Instagram. Chociaż różne badania pokazują, że użycie tagów na Twitterze jest kluczem dla zwiększenia zasięgu. W przypadku tweetów z hashtagami, ich skuteczność podwaja się. Tweety z jednym lub dwoma hashtagami przynoszą 21% wzrost zainteresowania. I odwrotnie, te z dwoma lub więcej hashtagami mają 17% spadek zainteresowania w porównaniu do postów bez hashtagów.

Facebook

Wśród serwisów społecznościowych, Facebook jest zdecydowanie najmniej przychylny do umieszczania hashtagów. Posty publikowane bez tagów cieszą się znacznie większą popularnością niż te, gdzie hasztagi zostały użyte. Niektóre badania pokazują, że zbyt wiele hashtagów może zmniejszyć zainteresowanie postem nawet czterokrotnie.

See also  Six sigma - zasady, wykorzystanie, przykłady

Kiedy używać hasztagów na Facebooku?  W zasadzie tylko wtedy, gdy publikujemy wiele postów o tej samej treści i chcemy zbudować wokół nich społeczność, dla której użyte przez nas hashtagi ułatwią ich odnalezienie.

Pinterest

Pinterest to narzędzie do tworzenia tzw. mood boardów, czyli po polsku tablic inspiracji. Inspiracji możemy szukać za pomocą wyszukiwarki, która paradoksalnie nie obsługuje hashtagów. Fraza wpisana w okno wyszukiwarki daje takie same wyniki z i bez znaku #. Hashtagi nie są aktywne w tworzonych przez nas opisach profili czy tytułach forów. Jaki jest więc ich cel? Hashtagi działają tylko w opisie pinów (są klikalne). Hashtagi na Pintereście mają sens tylko wtedy, gdy są unikalne, a nie ogólne. 

Google+

Hashtagi w Google Plus działały tak samo jak na Facebooku czy Twitterze. Gdy wpiszemy w wyszukiwarce: #NowyRok (będąc zalogowanym na Google+). Google+ wyszuka odpowiednie treści, ale także przeniesie nas do pola wyszukiwania hashtagów. Oprócz wpisanego przez nas tagu, pojawią się inne hashtagi, na które możemy kliknąć. Tagi w G+ muszą być jednorodne i nie mogą zawierać znaków nie będących literami, ponieważ może to zmienić sposób ich działania. Hashtagi Google Plus pozwalają na bardziej szczegółowe poznanie platformy i jej użytkowników. Niestety od 2019 serwis Google Plus został wyłaczony.

Podsumowanie

Hasztagi są obecne wszędzie. Coraz częściej pojawiają się one na produktach czy w gazetach. Kiedy wyszukujesz dany hashtag, otrzymasz wiele informacji na ten temat. Używając hashtagów, możesz łatwo zwiększyć zasięg udostępnianych treści. Wstawiając post lub zdjęcie, dzielimy się z coraz większą liczbą osób zainteresowanych tematem. Są one bardzo przydatne dla osób poszukujących nowych obserwujących. Jak myślicie, czy hashtagi kiedyś przestaną istnieć, czy może całkowicie zawładną światem?

[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]