Misja firmy przykłady, definicje, wyjaśnienia

Jaka jest misja firmy?

Jaka jest misja firmy? To odpowiedź na pytanie, dlaczego wchodzimy na rynek i dla kogo to robimy oraz jakie są wartości i cele naszej firmy.

Warto podkreślić, że misja musi być realna. Pisanie czegoś tylko po to, by ładnie brzmiało i dobrze wyglądało, nie jest dobrym pomysłem. W końcu, co pomyśli klient, jeśli misja jest całkowicie oderwana od rzeczywistości? Jak można ufać takiej firmie?

Jasno określona misja jest również czynnikiem zwiększającym zaangażowanie pracowników i ich motywację do pracy. Dzięki temu czują się oni bardziej związani z organizacją, co ma duży wpływ na wyniki.

Różnica między misją, wizją i celem firmy

Misja firmy, cele strategiczne firmy, wizja firmy – te trzy pojęcia często wymieniane są jednym tchem. Nie są one jednak synonimami. Czym więc się od siebie różnią?

Misja firmy

Misja firmy to określenie wewnętrznej motywacji firmy do osiągania celów oraz sposobów, jakimi do tego dąży. Może również określać grupę klientów, którzy są beneficjentami jej działań.

Reklama

Wizja firmy

Wizja firmy jest pojęciem znacznie bardziej rozmytym. Maluje nam ona ogólny i bardzo szeroki obraz tego, czym się zajmuje nasza organizacja i jaka powinna być. Owszem, może zawierać ogólnie oznaczone cele przedsiębiorstwa. Może też odnosić się do samej misji. Głównym celem wizji jest jednak pokazanie, jak organizacja powinna wyglądać teraz, a także za rok, dwa czy pięć lat. Wizja firmy powinna przedstawiać jej rozwój w czasie oraz jej dynamikę.

Cele firmy

Cele strategiczne firmy są znacznie bardziej konkretne i mierzalne niż dwa pozostałe elementy. Definiując je, firma wyznacza kierunek, w którym będzie podążać oraz działania, które będzie podejmować. 

Jak stworzyć swoją misję?

Napisanie misji dla swojej firmy jest trudnym zadaniem i nie zrobisz tego w pięć minut. Co należy wziąć pod uwagę:

  • Kierunek – Jest jednym z najważniejszych punktów przy tworzeniu misji, ważne zarówno dla Ciebie, jak i Twoich pracowników. Pomoże Ci to zdefiniować cele strategiczne i cele szczegółowe.
  • Stabilność – zdefiniowanie misji daje pewność klientom, że firma nie zmienię się całkiem a zmienia się tylko w pewnych granicach wyznaczonych przez misję. Jest to ważne zarówno dla Twoich pracowników, którzy będą czuli się bezpiecznie, jak i dla klientów, których może przyciągnąć Twoje “dlaczego”.
  • Wiarygodność – jeśli misja Twojej firmy jest spójna z tym, co faktycznie robisz, zyskasz opinię solidnego, rzetelnego gracza, a to podniesie Twoją wartość zarówno w oczach klientów, jak i potencjalnych dobrych pracowników, którzy szukają stałej pracy i stabilności.
  • Integracja i motywacja – Jeśli misja Twojej firmy jest zgodna z głębokimi wartościami i przekonaniami Twoich pracowników, będą oni współpracować i robić wszystko, co w ich mocy, aby pomóc w rozwoju firmy. Deklaracja misji zbliża pracowników i pozwala stworzyć niepowtarzalny klimat, atmosferę w firmie. Powinna być ambitna i zachęcać ludzi do osiągania więcej, niż wydawało im się możliwe.
  • Inspiracja – W codziennym pędzie obowiązków, problemów i stosów przeszkód łatwo zapomnieć, o co w tym wszystkim chodzi. Dzięki napisanej misji mamy pewność że niczego nie zapomnimy.
  • Struktura i innowacyjność – co jest najważniejsze w misji?  Dla kogo to robisz, jak i dlaczego ma to znaczenie, zawsze musisz pokazać, co odróżnia Cię od innych.
  • Standardy – określając swoje wartości i cele, pokazujesz również wszystkim, jakimi zasadami się kierujesz, czego można od Ciebie oczekiwać.
  • Działanie – zakładka “o nas” jest często pomijana, czego akurat nie warto robić. O nas to jest miejsce prezentacji naszej firmy i jej misji oraz sposób na wzmocnienie określonego wizerunku firmy.

Co daje misja firmy?

Nie jest tajemnicą, że firma bez pracowników w zdecydowanej większości przypadków po prostu nie może istnieć. Potencjał ludzi, którzy profesjonalnie i efektywnie wykonują swoje zadania. Dlatego dbałość o pracowników i stworzenie miejsca, z którym będą się identyfikować, to nie tylko przyczyna ich satysfakcji, ale i bardziej efektywnej pracy. Stworzenie jasnej strategii i misji firmy wzmacnia identyfikację pracownika z miejscem pracy. Im lepiej się czują i im bardziej mają poczucie, że ich obecność w firmie naprawdę się liczy, tym bardziej angażują się w swoje zadania. Jasno określony cel pomaga zwiększyć motywację. Pracownik czuje, że wiele jest w jego rękach i że robi coś nie tylko dla firmy, ale i dla siebie.

Reklama750x200

Reklama

Jasno określona misja i wartości są ważne przy wyznaczaniu celów. Ponieważ pracownik wie, do czego dąży firma, staje się również bardziej świadomy tego, jak powinien pracować. Konkretne cele ułatwiają również komunikację, która z pewnością powinna być jak najbardziej płynna i prosta.

Dobrze wyartykułowana misja firmy, która jest realizowana, z pewnością nie umknie uwadze klientów. Warto pamiętać i mieć na uwadze, że nie robimy tego tylko dla siebie, ale że przesłanie dociera także poza mury naszej firmy. Oczywiście jest to ogromny plus, bo dzięki temu klienci mogą poznać cel firmy i jej działania. Tak więc, dzięki tej deklaracji misji, możesz zwiększyć zaufanie klientów i sprzedaż.

Czy konieczne jest tworzenie deklaracji misji? Nie ma takiego obowiązku, ale tego typu strategia, jeśli jest dobrze zaprojektowana, może przynieść firmie duże korzyści. Dlatego warto pomyśleć o zdefiniowaniu misji. Pamiętajmy jednak, aby robić to z wyczuciem i naprawdę starać się to wykonać. Tylko wtedy ma to prawdziwy sens.

Szablon misji

Szablon misji w 6 prostych krokach.

Krok 1: Pytania dotyczące naszej firmy

Możemy na nie odpowiedzieć sami lub z pomocą partnera biznesowego lub zespołu zaufanych doradców. Nasz zespół może się składać z menedżera, coacha, księgowego, dyrektora i współmałżonka. Chodzi o to, aby zadać sobie pytania o to, czym zajmuje się nasza firma i dlaczego.

Zadajmy sobie i naszemu zespołowi następujące pytania:

  • Co robimy?
  • Dla kogo robimy?
  • Co tworzymy?
  • Jak wpływamy na rynek?

Zróbmy to powoli. Najlepiej jest spotkać się 2-3 razy, i omówić wszystkie formalności. Na przykład, na pierwszym spotkaniu możemy przyjrzeć się misjom innych firm. Poszukajmy w internecie firm, które podziwiamy lub które są podobne do naszej.

Zadajmy więc pytanie sobie i naszym doradcom:

  • Czym nasza firma różni się od konkurencji?
  • Jak możemy wyróżnić naszą misję?
  • Jakie deklaracje misji są podobne do naszej?
  • Jaki opis pasuje do naszej działalności?

Krok 2: Podsumowanie według naszych odpowiedzi

Co to znaczy podsumowanie? Wszystkie odpowiedzi musimy zapisać, nie znaczenie czy oni się wydają świetne czy nie. W tej chwili nie oceniajmy a po prostu zapisujemy. Nawet jeśli na początku pomysł może wydawać się bezsensowny, zapisz go. Być może w przyszłości, po głębszym zastanowieniu, będziemy z niego korzystać.

Krok 3: Ocena pomysłów

Nie pracujemy sam na sam. Jednak lepiej jest pracować w grupie. Uczestnicy mogą głosować na słowa lub frazy, które najbardziej im się podobają.

Możemy pomyśleć o umieszczeniu słów na stole lub na tablicy, a następnie poprosić zespół o głosowanie. Tego rodzaju informacja zwrotna jest niezwykle ważna. Pozwala to na lepszą integrację. Każdy członek zespołu czuje się doceniony. Upewniamy się, że wybieramy słowa, które najlepiej reprezentują naszą firmę. Definiują one, czym zajmuje się nasza firma i dlaczego.

Krok 4: Zróbmy pierwszą wersję

To jest ta część procesu, w której my lub nasz zespół marketingowy, public relations, HR lub kreatywny możemy przejąć kontrolę. Możemy podsumować nasze przemyślenia i zobaczyć jak wygląda w tej chwili wersja robocza. Alternatywnie, możemy zrobić kilka wersji roboczych. Chodzi o to, aby podsumować dane, które zbieramy. Możemy je później edytować.

Krok 5: Poproś o informację zwrotną.

Zaskakująco, jest to ważny krok, który wielu właścicieli firm przeoczyło. Jest to ważne, ponieważ chcemy, aby to, co mówimy, zostało właściwie zrozumiane przez innych. Jeśli opublikujemy naszą misję bez pytania innych o zdanie, ryzykujemy, że nikt nas nie zrozumie. Innym częstym błędem jest samodzielne formułowanie misji firmy przez osobę odpowiedzialną za PR lub HR. Pamiętajmy, że jest to misja naszej firmy i powinna ona odzwierciedlać nasze stanowisko. Dlatego poświęćmy na to trochę czasu.

Ponownie, spotkanie w grupie może być bardzo dobrym pomysłem. Pytaj o opinie klientów, pracowników i innych właścicieli firm. Wysłuchaj ich deklaracji misji. Zauważ, że niektórzy ludzie nie chcą nas skrzywdzić. Więc po prostu kiwają głowami i stwierdzają, że wszystko jest w porządku. Zadaj im więc następujące pytania:

  • Jak to wpłynie na naszą firmę?
  • Co byś zmienił?
  • Jakie zdanie ci się nie podoba?
  • Czego brakuje?

Konieczne może być powtórzenie kroków 4 i 5. Róbmy je tak długo, aż misja dokładnie określi naszą firmę. Po prostu edytujemy i zbieramy opinie, do tej pory, aż ty i twój zespół dojdziecie do porozumienia.

Krok 6: Zakończ i udostępnij.

Jakie są korzyści z misji firmy?

  • spójność strategii biznesowej,
  • sprecyzowana kultura organizacji,
  • wzrost wartości firmy dla klienta,
  • wiarygodny wizerunek firmy,
  • określony kierunek działania,
  • zapewnienie mocnej pozycji na rynku,
  • wzrost motywacji.

Misja i wizja firmy, ale co dalej?

Nie wystarczy mieć określone wartości i założenia, jeśli nie mają one odzwierciedlenia w rzeczywistości. Warto opracować strategię firmy, która odnosi się do misji i wizji firmy. Właściwa strategia powinna być systematyczna i dynamiczna, bo tylko w ten sposób można osiągnąć jej cele. Nie da się ukryć, że misja, wizja i strategia firmy są ze sobą powiązane i stanowią kluczowe elementy każdego udanego biznesu. Jasno określone założenia, realizowane w oparciu o strategię, mogą prowadzić do objęcia statusu lidera rynku.

[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]