Jak otworzyć własną restaurację?

Czy własna restauracja to dobry pomysł?

Biznes gastronomiczny jest jednym z najbardziej wymagających sektorów Twojej działalności. Przede wszystkim wymaga sporych nakładów finansowych – trzeba znaleźć odpowiedni lokal i urządzić go. Ponadto, własna działalność gastronomiczna, niezależnie od tego, czy będzie to restauracja czy kawiarnia, podlega ścisłym przepisom dotyczącym gastronomii, stanu technicznego budynku, jakości wody oraz stosowanych w nim urządzeń i sprzętu.

Aby otworzyć własną restaurację, będziesz potrzebował kilku pozwoleń. Nie musisz od razu spełniać wszystkich wymogów, ponieważ w zasadzie możesz uzyskać wszystkie pozwolenia w trakcie prowadzenia działalności. Jednakże, dobrym pomysłem jest złożenie wniosku o pozwolenie przed rozpoczęciem działalności.

Przede wszystkim,napisz biznesplan

Własna restauracja, jak każdy biznes, wymaga solidnego przygotowania. I należy podkreślić, że biznes plan restauracji jest pierwszą i jedną z najważniejszych wskazówek przy otwieraniu restauracji. Jak to zrobić? Można wpisać w wyszukiwarkę frazę “biznesplan restauracji” i na pewno wyświetlą się takie porady, a także propozycje firm, które specjalizują się w przygotowywaniu takich opracowań. Ale można to zrobić samemu, wykorzystując własne doświadczenie i wiedzę osób, które pracują w branży gastronomicznej. Co powinien zawierać biznesplan? Wszystko! Dokument taki powinien zawierać odpowiedzi na pytania: kto, co, jak, za ile i jaki jest oczekiwany zysk.

Własna restauracja a koncepcja

Nazwa dla Twojej restauracji

Jednym z elementów tworzenia własnej restauracji jest znalezienie odpowiedniej nazwy. Nazwa powinna być oryginalna i oddawać charakter Twojej działalności. W końcu to właśnie z tą nazwą stykają się potencjalni klienci, co w pewnym sensie tworzy wizytówkę Twojej firmy. Jak znaleźć właściwą nazwę dla swojej restauracji? Musi on odpowiadać kilku cechom:

Reklama

  • Nazwa powinna być prosta, tzn. łatwa zarówno do zapisania, jak i zapamiętania oraz powtórzenia. Prostota nazwy jest oceniana pod kątem rynku, na którym działa Twoja restauracja.
  • Nazwa nie powinna budzić negatywnych skojarzeń. Dzięki odpowiednio dobranym słowom, nazwa powinna nieść pozytywny komunikat dla odbiorcy. Warto również upewnić się, że wybrana przez nas nazwa nie ma negatywnych konotacji w językach obcych. Może się przecież zdarzyć, że Twoją restaurację odwiedzi obcokrajowiec.
  • Nazwa musi być unikalna, inaczej zgubi się wśród innych firm z tej samej branży.
  • Nazwa musi być również chroniona, tzn. musisz mieć prawo własności do niej. Aby jednak nazwa mogła zostać zakwalifikowana, musi spełniać warunki rejestracji jako znak towarowy
  • Nazwa musi również wpisywać się w strategię firmy i trafiać do właściwej grupy docelowej.

Dlaczego nazwa ma być bezpieczna? Uzyskanie prawa własności do znaku towarowego pozwoli Ci  na jego wyłączne używanie. Dzięki temu prawu, żaden inny podmiot nie będzie mógł używać Twojego znaku towarowego w tej samej branży, w której działasz. Oprócz wyłącznego prawa do używania znaku towarowego, rejestracja znaku towarowego zapewni Ci również narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją oraz wzmocni reputację i wizerunek firmy.

Zaprojektuj i wyposaż swoją restaurację

Jeśli masz marzenia o posiadaniu własnej restauracji,  trzeba je koniecznie skonfrontować z zimno kalkulującym praktykiem. Branża bowiem boleśnie weryfikuje nieprzemyślane decyzje, dlatego wiele restauracji zamyka się już po roku. Otwieranie własnej restauracji to nie tylko “wizję”, należy zbadać rynek, konkurencję w okolicy oraz dobrać wyposażenie sali, baru i kuchni tak, aby wszystko było ze sobą połączone. Dobór odpowiedniego sprzętu jest pochodną biznesplanu restauracji. Co innego kupimy do baru mlecznego, a co innego do kuchni, w której serwowane są dania kuchni azjatyckiej. 

Kuchnia i bar

Menu restauracji musi być koniecznie dopasowane do całej koncepcji lokalu. Tworzy je szef kuchni w porozumieniu z właścicielem. Zdarza się, że konsultant gastronomiczny przygotowuje pierwszą kartę menu – jeśli zdecydujecie się na współpracę z nim. 

Reklama

Reklama750x200

Meble

Meble i całe wyposażenie sali powinno nawiązywać do tego, co oferujemy w menu. Trudno sobie wyobrazić kosztowne, skórzane fotele w pizzerii. Choć jeśli koncepcja jest przemyślana – i to może okazać się dobrym pomysłem marketingowym. Liczy się pomysł na sprzedaż! 

Obrusy, naczynia i sztućce

Istnieje wiele firm na rynku, które specjalizują się w produkcji i dostarczaniu zastawy stołowej i bielizny dla gastronomii. Są to produkty o znacznie większej odporności na zabrudzenia, częste mycie, pęknięcia. Nie kupuj w restauracji zastawy stołowej ani obrusów przeznaczonych do użytku domowego. Bardzo szybko będą wyglądać nieestetycznie, co jest bardzo niekorzystne w restauracji. 

Muzyka w restauracji

Niewątpliwie dobrze dobrana muzyka wpływa na atmosferę panującą w restauracji. Należy jednak pamiętać, że za odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych trzeba płacić. Na swoje opłaty czekają takie stowarzyszenia, chroniące prawa autorów, jak ZAiKS, STOART, SPAV. Jeśli posiadasz w swoim lokalu radio lub telewizor, musisz również (zgodnie z prawem) płacić abonament radiowo-telewizyjny.

Jedzenie najwyższej jakości

Sprzedając jedzenie, musisz mieć pewność, że dostarczasz swoim klientom produkty najwyższej jakości i z zaufanych źródeł. Na to też trzeba się przygotować. Znajdź dostawców lub miejsca, w których będziesz kupować żywność z wiarygodnych, zaufanych i bezpiecznych źródeł. Nie można oszczędzać na jedzeniu. To Twój potencjał, który obróci się na Twoją korzyść, a także zbuduje Twój wizerunek jako uczciwego restauratora w oczach klienta.

Pracownicy

Bez dobrego jedzenia nawet najpiękniejsze wnętrze nam nie pomoże. Wysokiej jakości jedzenie może przygotować tylko przez bardzo dobrego kucharza. Tutaj również nie możesz szukać oszczędności. Podobnie jest z kelnerami. To są osoby, które stale mają do czynienia z Twoim klientem, więc muszą odznaczać się wysoką kulturą osobistą oraz dużą sympatią.

Klient, który zjadł pyszny posiłek i został profesjonalnie obsłużony, z pewnością wróci do Twojego lokalu. 

Własna restauracja a rejestracja firmy

Dokumenty do otwarcia restauracji

Na szczęście ten krok jest teraz dość łatwy do wykonania. Niezbędne informacje, jak to zrobić, znajdziesz na stronie firma.gov.pl. Podpowiadamy, że do prowadzenia restauracji wystarczy jednoosobowa działalność gospodarcza. Aby go założyć, wystarczy wypełnić formularz CEIDG-1 i wysłać go do urzędu. Procedura jest łatwa do wdrożenia, ale wymaga wiedzy na temat ulg, ZUS i stawek podatkowych. 

Ubezpieczenia społeczne i stawki podatkowe dla restauratorów

Jeśli decydujemy się na prowadzenie małej gastronomii, warto wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych, a wówczas stawka podatku dochodowego wynosi 18% do kwoty ustalanej corocznie. Alternatywnie można wybrać jednolitą stawkę, która dla przedsiębiorców wynosi 19%. Inne opcje to ryczałt od dochodu i karta podatkowa. Należy pamiętać, że jeśli prowadzisz własną restaurację, musisz zadeklarować się jako płatnik VAT. Właściciel lokalu jest również zobowiązany do regularnego opłacania składek na ubezpieczenie społeczne za siebie i wszystkich swoich pracowników. 

Własna restauracja a koncesja na alkohol

Restauracja bez alkoholu? Dość trudno to sobie wyobrazić, więc trzeba się starać o koncesję. Jeśli chcesz sprzedawać alkohol na swoim terenie, musisz uzyskać na to specjalne pozwolenie. Zezwolenie takie wydawane jest na wniosek i wydaje je burmistrz gminy lub miasta. Zanim jednak złożysz wniosek o zezwolenie na sprzedaż alkoholu, zastanów się, jaki rodzaj alkoholu chcesz sprzedawać. Jest to ważne, ponieważ zezwolenia wydawane są oddzielnie w zależności od rodzaju alkoholu:

  • Zawartość alkoholu do 4,5%
  • Powyżej 4,5% zawartości alkoholu
  • Powyżej 18% zawartości alkoholu

Aby uzyskać zezwolenie, należy złożyć pisemny wniosek, który zawiera następujące informacje:

  • Rodzaj zezwolenia
  • Nazwę, pod którą chcesz prowadzić swoją działalność,
  • Lokalizacja i adres,
  • Numer w rejestrze gospodarczym,
  • Tematyka Twojej działalności,
  • Adres miejsca sprzedaży i magazynowania napojów alkoholowych.

Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru przedsiębiorców, dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę lokalu oraz decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych.

Własna restauracja a wymagania sanitarne

Zanim otworzysz własną restaurację, musisz spełnić szereg wymogów sanitarnych. Dopiero wtedy będziesz w stanie prowadzić biznes gastronomiczny. Odpowiednie przepisy zawarte są w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Zgodnie z jego zapisami, co najmniej 14 dni przed planowanym rozpoczęciem prac, należy złożyć do Państwowego Inspektora Sanitarnego wniosek o zatwierdzenie zakładu i wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli sanitarnej. Ponadto musisz uzyskać zgodę Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na prowadzenie na terenie zakładu gastronomii.

Do odbioru lokalu należy przygotować następujące dokumenty:

  • Projekt budowlany, projekty branżowe i technologiczne uzgodnione z rzeczoznawcami
  • Oświadczenie nadzoru budowlanego lub firmy budowlanej, że roboty budowlane, przebudowa lub adaptacja zostały wykonane zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, a zastosowane materiały posiadają atesty
  • Sprawdzenie wentylacji budynku
  • Dokumentacja działalności gospodarczej
  • Badanie wody przeprowadzone przez Sanepid
  • W przypadku nowych obiektów należy ponadto uzyskać pozwolenie na budowę i zatwierdzony przez gminę plan sytuacyjny oraz umowę na wywóz odpadów stałych i poużytkowych,
  • W przypadku przebudowy lub zmian w lokalu potrzebne jest również pozwolenie z urzędu gminy lub powiatowego wydziału architektury na zmianę sposobu użytkowania lub przebudowę, dodatkowo należy zlecić sporządzenie projektów technologicznych.

Otwarcie

Skoro o wszystko już zadbałeś, czas na wielkie otwarcie.

[Ocen: 0 Ilość Ocen: 0]