Jak otworzyć biuro nieruchomości?

Agencja nieruchomości jako pomysł na biznes

Agencja nieruchomości zajmuje się sprzedażą i wynajmem nieruchomości, sprawdzaniem stanu prawnego i faktycznego nieruchomości oraz jej wartości, prezentacją nieruchomości, negocjacjami, konsultacjami i realizacją dokumentów związanych z transakcją.

Rynek nieruchomości rozwija się bardzo dynamicznie, a popyt na mieszkania rośnie. Agencja nieruchomości może być nadal dobrym pomysłem na biznes. Warto jednak postawić sobie konkretny cel i opracować strategię biznesową, aby nasza oferta wyróżniała się na tle konkurencji. Jak to zrobić? Możesz poszukać niszy i specjalizować się w konkretnej dziedzinie. Możliwości jest sporo – od pracy jako negocjator mieszkaniowy, sprawdzający umowy pod kątem ukrytych prowizji i niekorzystnych warunków, po inscenizację domu, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami zabytkowymi.

Jak otworzyć biuro nieruchomości?

Aby otworzyć biuro nieruchomości, nie potrzebujesz specjalnej licencji, wykształcenia lub kursu dla agentów nieruchomości. Wystarczy ubezpieczenie OC. Chociaż zgodnie z prawem prawie każdy może prowadzić działalność i otworzyć biuro nieruchomości, ale do prowadzenia agencji nieruchomości jednak jest wymagana podstawowa wiedza i umiejętności. Przede wszystkim praca jako agent nieruchomości wymaga szerokiej wiedzy z zakresu nieruchomości, prawa i ekonomii, m.in. funkcjonowania instytucji finansowych i banków, a także umiejętności prawnego zabezpieczenia procesu kupna, sprzedaży i wynajmu nieruchomości. Ważna jest również umiejętność nawiązywania nowych kontaktów – zdolność do zjednywania sobie ludzi oraz umiejętności negocjacyjne i argumentacyjne mogą pomóc w pozyskiwaniu nowych klientów.

Reklama

Biuro nieruchomości a biznesplan – czy to konieczne?

Każde działanie biznesowe poprzedzone jest koncepcją i pomysłem, który często, choć nie zawsze, przeradza się w konkretny plan działania.

Szczegółowy biznesplan dla agencji nieruchomości może ułatwić proces otwarcia biura i skrócić czas, w którym zaczniemy generować przychody na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia agencji nieruchomości.

Reklama

Reklama750x200

W naszym przypadku wystarczy wiedzieć, jakie kroki należy podjąć i w jakiej kolejności, które zostaną ujęte w konkretne ramy czasowe i podzielone na osobne zadania. I to będzie nasz własny biznes plan.

Czy warto otwierać własne biuro nieruchomości?

Odpowiedź na proste pytania przed startem:

  1. Jakie masz doświadczenie jako agent nieruchomościami
  2. Jakie masz doświadczenie  w prowadzeniu i zarządzaniu agencją nieruchomości
  3. Czy posiadasz specjalistyczne szkolenia i treningi sprzedażowe
  4. Czy masz doświadczenie w rekrutacji 
  5. Jaki jest twój budżet początkowy
  6. Czy posiadasz biznes plan oraz konkretny model agencji 
  7. Jaka jest liczba aktywnych biur nieruchomości na rynku lokalnym

Wdrażanie RODO w biurach nieruchomości

Wraz z wejściem w życie 10 maja 2018 r. zaktualizowanej ustawy o ochronie danych osobowych, właściciele biur nieruchomości są również zobowiązani do wdrożenia procedur i wymaganej dokumentacji zgodnie z prawem.

No dobrze, ale co to jest RODO?

Jest to skrót od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, które wprowadza m.in. nowe prawa dla klientów i obowiązki dla administratorów danych, którzy przetwarzają dane swoich klientów. Poniżej kluczowe pytania, na które należy odpowiedzieć przy sporządzaniu dokumentacji RODO:

  • Dlaczego dane klienta są przetwarzane?
  • Czy klient może mieć dostęp do swoich danych?
  • Kto jest administratorem danych osobowych klienta?
  • Jak klient może skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
  • W jakim celu agencja nieruchomości przetwarza dane osobowe klienta?
  • Jakie rodzaje, kategorie danych osobowych przetwarza agencja nieruchomości?
  • Kto jest odbiorcą danych klienta?
  • Jak długo dane osobowe będą przechowywane przez agencję nieruchomości?
  • Jakie prawa przysługują klientowi?

Oczywiście to nie wszystkie pytania, wynikające z obowiązku prawnego. Należy pamiętać, że założenie biura nieruchomości wiąże się z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji i procedur wynikających z ustawy. Osobiście radzę skorzystać z pomocy prawnika, który specjalizuje się w przygotowywaniu dokumentów RODO dla agencji nieruchomości.

Jak otworzyć biuro nieruchomości? – krok po kroku

Samo założenie biura nie jest niczym skomplikowanym i nie wymaga wiele czasu. Możesz prowadzić ją w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki lub firmy. 

  • Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej wymaga wypełnienia i złożenia wniosku CEIDG-1 w dowolnym urzędzie miasta/gminy, osobiście, listem poleconym lub przez Internet (wymagany PZ). Jednym wnioskiem CEIDG-1 dokonujemy wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, występujemy o nadanie numerów NIP i REGON oraz zgłaszamy firmę do US i ZUS. Na formularzu musimy również wypełnić pole dotyczące osoby lub firmy prowadzącej księgi rachunkowe
  • Podatek VAT (nie wymagana do momentu przekroczenia limitu obrotów) wymaga złożenia formularza VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie świadczenia usługi opodatkowanej VAT
  • w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej należy dokonać zgłoszenia do ubezpieczeń w ZUS. Składamy formularze: ZUS ZUA (zgłoszenie do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne) lub ZUS ZZA (zgłoszenie do składek na ubezpieczenie zdrowotne, jeśli pracujemy na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem niższym niż minimalne wynagrodzenie krajowe). Musisz powiadomić ZUS w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.
  • musisz wykupić ubezpieczenie OC przed pierwszą czynnością związaną ze świadczeniem usług pośrednictwa. Koszt takiego ubezpieczenia wynosi około 500 zł.

Rejestracja działalności gospodarczej jest bezpłatna. Następnie musisz płacić miesięczną składkę na fundusz ubezpieczeń społecznych (ZUS). Po przekroczeniu limitu obrotów ze sprzedaży dla osób fizycznych i rolników ryczałtowych w wysokości 20.000 zł, przedsiębiorca musi dokonać zakupu kasy fiskalnej. Możliwe jest ominąć zakup kasy fiskalnej, jeśli usługi związane z rynkiem nieruchomości w całości udokumentowane są fakturą.

Koszty założenia agencji nieruchomości

Na początku agencja nieruchomości nie wymaga zbyt dużych inwestycji. Główne koszty to wynajem powierzchni biurowej. W zależności od wielkości agencji może to być jeden lub dwa pokoje. Dobrze jest, jeśli biuro znajduje się w pobliżu centrum miasta. Wtedy dostęp z każdego miejsca staje się o wiele łatwiejszy. Najgorszym z możliwych pomysłów jest otwarcie biura we własnym mieszkaniu. Nie będzie to wyglądało profesjonalne w oczach klientów. Biuro jest potrzebne głównie do podpisywania umów, komunikacji z klientami i przechowywania dokumentów. 

Inne koszty początkowe prowadzenia biura nieruchomości to:

  • sprzęt biurowy – ok. 4 000 zł
  • zakup laptopa – około 3.000 zł.

Przy kalkulacji kosztów nie należy zapominać o kosztach zamieszczania ogłoszeń na portalach internetowych takich jak gratka, domiporta, otodom, nieruchomości online czy gumtree. W tym celu można skorzystać z portalu bebroker. Niezbędnym narzędziem w pracy każdego agenta nieruchomości jest samochód. Dlatego konieczne jest dodanie kosztów związanych z jego eksploatacją.

Co musisz wiedzieć przed otwarciem agencji nieruchomości

  1. Podstawowy model pracy biura nieruchomości, który obejmuje: zatrudnianie nowych pracowników, wybór odpowiedniego segmentu nieruchomości w naszej lokalizacji.
  2. Niezbędne narzędzia ułatwiające pracę agencji nieruchomości takie jak: crm dla agencji nieruchomości, przeglądarka ofert prywatnych, oprogramowanie do tworzenia planów mieszkań, niezbędny sprzęt fotograficzny oraz oprogramowanie do obróbki zdjęć.
  3. Wzory dokumentów, za pomocą których zbieramy informacje o nieruchomości, nawiązujemy współpracę z klientami lub pomagamy w przygotowaniu umowy najmu lub umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości.
  4. Własna baza wiedzy, która przyda się przy poznawaniu nowych agentów nieruchomości. Sprawdzona baza wiedzy może zaoszczędzić wiele czasu, zwłaszcza nowym agentom, którzy dopiero się uczą. Potrzeba posiadania własnej bazy wiedzy jest tym większa, im więcej nowych agentów zatrudniamy.
  5. Niezbędne szkolenia sprzedażowe, aby zapewnić, że jesteśmy kompetentni i zdolni do rozmowy z nowymi klientami.
  6. Szkolenie z aspektów prawnych, które są podstawą do zawierania umów najmu i transakcji sprzedaży nieruchomości.
[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]