Obrót – czym jest, jak obliczyć?

Wyrażenie obrót może być mylące, ponieważ ma kilka znaczeń. Obrót może odnosić się do tempa, w jakim zapasy lub aktywa firmy “obracają się”, tj. sprzedają się lub przekraczają swój okres użytkowania.

Jednak w księgowości obrót to ilość pieniędzy, jaką firma wytwarza w sprzedaży w danym okresie czasu. Akceptowalnymi metodami płatności są transakcje gotówkowe, przelewy, kartą debetową lub kredytową.

W większości przypadków, obrót odnosi się do sprzedaży netto. Sprzedaż netto to sprzedaż pomniejszona o wydatki, rabaty i zwroty. Wynika to z faktu, że rabaty, wydatki i zwroty za wadliwe przedmioty zmniejszają sprzedaż. Sprzedaż netto, w przeciwieństwie do sprzedaży brutto, daje dokładniejszy obraz jakości transakcji sprzedaży. Jednakże, jeśli nie dokonujesz żadnych korekt, rabatów lub zwrotów, Twoje statystyki sprzedaży brutto i netto mogą być takie same.

Obrót definiujemy jako pieniądze generowane przez działalność operacyjną firmy, która często polega na sprzedaży produktów i usług. Każda mała firma chce osiągać zyski, ale zanim zaczniesz osiągać zyski, musisz najpierw stworzyć pieniądze.

Co oznacza obrót dla firm i dlaczego jest on ważny?

Kluczowe dla właścicieli firm jest zrozumienie swoich obrotów, głównie po to, aby mogli określić, ile pieniędzy muszą przynieść, aby osiągnąć swoje cele dotyczące zysku.

Jeśli zysk brutto jest niski w porównaniu z obrotami, warto rozważyć strategie minimalizujące koszty sprzedaży, takie jak renegocjacja umów z dostawcami.

Jeśli zysk netto jako procent obrotów jest niski, należy rozważyć strategie poprawy efektywności firmy. Czy możliwe jest, na przykład, zmniejszenie kosztów administracyjnych? A może jesteś pewien, że rozliczyłeś wszystkie dozwolone wydatki swojej firmy?

Jakia jest różnica między obrotem a zyskiem?

W biznesie, zysk i obrót są używane do obliczania zysków. Są one jednak mierzone przed odliczeniem dużych wydatków. Zysk definiuje się jako zyski po odliczeniu kosztów. Alternatywnie można o nim myśleć jako o pieniądzach, które firma zatrzymuje po odjęciu wszystkich wydatków od statystyk sprzedaży netto.

See also  Czym jest analiza finansowa?

Nadal nie rozumiesz tych dwóch terminów? Rachunek zysków i strat jest najprostszym sposobem na określenie różnicy między obrotem a zyskiem. Sprzedaż netto to dane dotyczące sprzedaży, które pojawiają się w górnej linii rachunku zysków i strat. Jest to punkt wyjścia do oceny finansowej. Natomiast zysk netto znajduje się w dolnej linii sprawozdania. Dlatego też zysk netto jest określany jako jeden z naważniejszych wyników działalności firmy. Oznacza on również podsumowanie oceny finansowej. Dlatego bardzo ważnym jest wiedzieć jak odczytać obrót z rachunku zysków i strat.

Zysk a obrót zapasami

Istnieje kilka wariantów terminologii wspomnianej powyżej. Obrót może również odnosić się do liczby aktywów lub pasywów, które firma posiada proporcjonalnie do wielkości sprzedaży, którą generuje. Aby osiągnąć roczny wolumen sprzedaży, firma o rotacji zapasów wynoszącej cztery musi sprzedać wszystkie swoje towary znajdujące się w obrocie cztery razy w ciągu roku. Dane te mogą być wykorzystane do określenia, jak skutecznie korporacja zarządza swoimi aktywami i pasywami. Jeśli firma może zwiększyć swój obrót, teoretycznie może osiągnąć wyższy zysk, ponieważ może finansować działalność przy mniejszym zadłużeniu, co obniża koszty odsetek.

Zysk brutto a obrót

Termin “zysk” może odnosić się do zysku brutto w przeciwieństwie do zysku netto. Ponieważ zysk brutto nie obejmuje wszystkich kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych, jest mniej informatywny niż zysk netto. Jednakże, gdy jest wykreślony na linii trendu, może zapewnić pomocny wgląd w zdolność firmy do utrzymania swoich punktów cenowych i kosztów produkcji w czasie. Obrót i zysk brutto mają ze sobą niewiele wspólnego.

Różnica pomiędzy przychodami a obrotami

Przychody to pieniądze wygenerowane przez operacje handlowe firmy polegające na sprzedaży towarów i usług klientom za opłatą. Obrót odnosi się do tego, ile razy korporacja wydaje swoje aktywa. Terminy obrót i przychód są często używane zamiennie i często oznaczają to samo. Ogólnie rzecz biorąc, korporacja generuje przychody poprzez sprzedaż. Jednak organizacja może zarabiać pieniądze nawet wtedy, gdy nie ma obrotów. W tym samym czasie, może mieć obrót, który nie generuje dochodu, takie jak obrót zapasów, obrót personelu, i tak dalej. W tym wpisie przyjrzymy się bliżej kwestii przychodów i obrotów.

See also  Czym jest Feedback w HR?

Jak obliczyć obroty firmy

Obliczenie obrotu jest dość proste. Jeśli prowadzisz odpowiednią dokumentację (co jest konieczne dla celów podatkowych), zsumowanie całkowitej sprzedaży powinno być dość proste. Pamiętaj, że obrót jest obliczany w pewnym okresie czasu, takim jak rok podatkowy.

Aby obliczyć zysk brutto, należy odjąć koszt sprzedaży od obrotu. Aby obliczyć zysk netto, weź swój zysk brutto i odejmij wszelkie inne wydatki, w tym zobowiązania podatkowe.

Poniżej znajduje się ilustracja obliczeń:

Kwota
Obrót10 000 zł
Koszt sprzedanych towarów3 000 zł
= Zysk brutto6 000 zł
Koszty operacyjne2 000 zł
= Zysk netto4 000 zł

Dlaczego obrót jest ważny?

Można by argumentować, że obroty mówią tylko część historii i że zysk netto jest najlepszą metodą prawdziwej oceny sukcesu finansowego, ponieważ obejmuje nie tylko koszty produktów i usług, ale także dodatkowe wydatki, takie jak podatki i opłaty administracyjne. Niemniej jednak, jako stała statystyka, obrót jest niezwykle istotny, nie tylko dla określenia sposobu osiągnięcia celów w zakresie zysku, ale także dla pozyskiwania inwestorów.

Jest to również doskonała liczba do porównania z innymi miarami. Na przykład, jeśli zysk brutto jest niski w stosunku do obrotów, być może nadszedł czas, aby przyjrzeć się środkom mającym na celu zmniejszenie kosztów sprzedaży. Jeśli zysk netto jest niski w stosunku do obrotów, należy zastanowić się nad zwiększeniem efektywności finansowej firmy.

Pilnuj obrót w swojej firmie

Nie jest zaskoczeniem, że kiedy małe firmy kontaktują się z bankami, niezależnymi kredytodawcami, a nawet zewnętrznymi inwestorami w celu pozyskania kapitału na działalność gospodarczą, pierwszą rzeczą, o którą pytają jest “Jaki jest wasz szacunkowy roczny obrót?”.

6 wskazówek jak zwiększyć obrót w firmie

Poniżej sześć świetnych strategii, które pomogą Twojej firmie zwiększyć obroty – z pewnością znajdziesz wśród nich taką, którą możesz od razu wprowadzić w życie.

See also  Numer IBAN - dlaczego jest potrzebny i jak go zrozumieć? Przewodnik dla Ciebie

Bądź agresywny w sprzedaży

Zwiększ wielkość sprzedaży poprzez inwestowanie środków. Jeśli to konieczne, usprawnij procedurę sprzedaży i/lub skorzystaj ze szkoleń sprzedażowych. Sukces odnoszą firmy, które otrzymują zamówienia i dbają o to, aby końcowy produkt/usługa zostały dostarczone. Oferowanie ograniczonych usług/produktów premium jako zachęty dla większości klientów do zakupu jest kreatywną techniką zwiększania obrotów.

Rozpoznaj swoją bazę konsumentów

Nie miałbyś żadnych dochodów, gdybyś nie miał klientów. Pogrupuj swoich konsumentów według ilości pieniędzy, które wnoszą do Twojej firmy. Skoncentruj swoje wysiłki na najbardziej cenionych konsumentach i zapewnij im najlepsze ceny – oni zawsze będą wracać. Stwórz system rekomendacji wśród swoich klientów, aby zwiększyć liczbę konsumentów dla Twojej firmy.

Aktywne fakturowanie

Obrót jest definiowany jako przychód otrzymany w formie gotówki lub jej ekwiwalentów, takich jak niezapłacone rachunki. Pomimo tego, że faktury są wykazywane jako przychód, nie otrzymujesz żadnych płatności gotówkowych. Finansowanie faktur (znane również jako faktoring) jest rozwiązaniem finansowym, które zamienia niezapłacone faktury na gotówkę w wysokości do 90% kwoty faktury. Po zapłaceniu faktury przez klienta, pozostałe saldo zostaje wypłacone Tobie, po potrąceniu wszelkich kosztów.

Strategie marketingowe

Klienci powinni być świadomi wszystkich Twoich usług – nie muszą ich od razu kupować, ale powinni wiedzieć, że je świadczysz. Jeśli Twoja firma nie posiada jeszcze strony internetowej, może to być najbardziej korzystna inwestycja. Wykorzystaj zarówno media społecznościowe jak i tradycyjne do promowania swoich usług/produktów.

Zapewnij wyjątkowe rabaty i promocje.

Nagradzaj powtarzających się konsumentów zachętami – zawsze będą oni zachęcani do korzystania z Twoich usług w przyszłości. Może to być osiągnięte poprzez system rabatów powiązany z wielkością sprzedaży lub poprzez specjalne zachęty dla lojalnych konsumentów. Nie obniżaj swoich marż, zamiast tego eksperymentuj z alternatywnymi rozwiązaniami, takimi jak rabaty typu “kup jeden, a dostaniesz jeden gratis”, niezawodne gwarancje, 10% rabaty na wybrane przedmioty, by wymienić tylko kilka.

Pilnuj motywacji

Wydajność i wyniki pracowników powinny być monitorowane i mierzone, a pracownicy powinni być nagradzani poprzez powiązanie ich wynagrodzenia z ich produktywnością. Upewnij się, że wszyscy pracownicy rozumieją cel firmy – generowanie zysku. Motywując pracowników, można podnieść poziom ich usług, a w rezultacie zmniejszyć prawdopodobieństwo większej rotacji.

[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]