Spis treści
Zarządzanie ryzykiem polega na identyfikowaniu, analizowaniu i reagowaniu na czynniki ryzyka, które pojawiają się w trakcie działalności przedsiębiorstwa. Celem skutecznego zarządzania ryzykiem jest wpływanie na przyszłe zdarzenia w jak największym stopniu poprzez działanie proaktywne, a nie reaktywne. W rezultacie, dobre zarządzanie ryzykiem ma zdolność do minimalizowania zarówno prawdopodobieństwa, jak i wielkości ryzyka.
Wartość zarządzania ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem jest istotnym działaniem, ponieważ dostarcza firmie narzędzi potrzebnych do wykrywania i zarządzania potencjalnymi zagrożeniami. Zmniejszenie ryzyka po jego rozpoznaniu jest proste. Co więcej, zarządzanie ryzykiem stanowi podstawę do podejmowania mądrych decyzji w korporacji.
Ocena i zarządzanie ryzykiem to najlepsze sposoby na przygotowanie się firmy na nieprzewidziane zdarzenia, które mogą utrudnić rozwój i wzrost. Kiedy firma analizuje swoją strategię radzenia sobie z możliwymi zagrożeniami, a następnie wdraża mechanizmy radzenia sobie z nimi, zwiększa swoje szanse na sukces.
Co więcej, progresywne zarządzanie ryzykiem gwarantuje, że zagrożenia o wysokim priorytecie są traktowane tak agresywnie, jak to tylko możliwe. Co więcej, menedżerowie będą dysponować wiedzą niezbędną do podejmowania przemyślanych decyzji i utrzymania rentowności firmy.
Jakie są wady i zalety zarządzania ryzykiem?
Wiele korzyści wynika z efektywnego zarządzania ryzykiem, które może mieć negatywny lub pozytywny wpływ na kapitał i rentowność. Nawet firmy posiadające zaawansowane procedury zarządzania, ryzyka i zgodności napotykają na przeszkody.
Poniżej wymieniono niektóre z zalet zarządzania ryzykiem:
- zwiększona świadomość ryzyka w przedsiębiorstwie;
- zwiększone zaufanie do celów i zadań korporacji w wyniku uwzględnienia ryzyka w strategii
Ponieważ zgodność jest skoordynowana, istnieje lepsza i bardziej efektywna zgodność z regulacyjnymi i wewnętrznymi zobowiązaniami dotyczącymi zgodności.
- Zwiększona efektywność operacyjna dzięki bardziej jednolitym systemom zarządzania ryzykiem i kontroli;
- większe bezpieczeństwo i ochrona w miejscu pracy pracowników i konsumentów; oraz
- przewagę konkurencyjną na rynku.
Poniżej przedstawiono niektóre z problemów, na które zespoły zarządzania ryzykiem powinny być przygotowane:
- Początkowo wzrastają wydatki, ponieważ strategie zarządzania ryzykiem często wymagają kosztownego oprogramowania i usług.
- Rosnący nacisk na zarządzanie wymaga od jednostek biznesowych poświęcenia czasu i pieniędzy w celu zachowania zgodności z przepisami.
- Osiągnięcie porozumienia co do powagi ryzyka i sposobu jego rozwiązania może być trudnym i kontrowersyjnym procesem, który czasami może prowadzić do paraliżu analizy ryzyka.
- Trudno jest przedstawić prezesom korzyści płynące z zarządzania ryzykiem, nie będąc w stanie przedstawić rzeczywistych danych.
Jak stworzyć i wdrożyć strategię zarządzania ryzykiem
Strategia zarządzania ryzykiem określa, w jaki sposób firma będzie zarządzać ryzykiem. Obejmuje ona takie elementy, jak strategia organizacji w zakresie ryzyka, role i obowiązki zespołów zarządzania ryzykiem, zasoby, polityki i procedury zarządzania ryzykiem. Poniżej lista kroków, które pomogą stworzyć strategię zarządzania ryzykiem:
Komunikacja i konsultacje mają zasadnicze znaczenie.
Ponieważ rozwijanie świadomości ryzyka jest ważnym elementem zarządzania ryzykiem, liderzy ryzyka muszą również opracować strategię komunikacyjną, aby przekazać pracownikom i innym interesariuszom zasady i procedury dotyczące ryzyka obowiązujące w organizacji. Ten etap nadaje ton wyborom dotyczącym ryzyka na wszystkich poziomach. Do udziału w spotkaniu zapraszamy wszystkich zainteresowanych tym, w jaki sposób organizacja wykorzystuje ryzyko pozytywne i ogranicza ryzyko negatywne.
Tworzenie kontekstu
Ten etap wymaga ustalenia apetytu na ryzyko i tolerancji na ryzyko – czyli zakresu, w jakim ryzyko może różnić się od apetytu na ryzyko. Należy wziąć pod uwagę cele korporacyjne, kulturę firmy, przepisy prawne, klimat polityczny itp.
Identyfikacja ryzyk
Na tym etapie identyfikuje się scenariusze ryzyka, które mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na zdolność organizacji do prowadzenia działalności. Jak już wcześniej wspomniano, powstała w ten sposób lista powinna być udokumentowana i aktualizowana w rejestrze ryzyk.
Analiza ryzyka
Aby pomóc w kategoryzacji zagrożeń, należy zbadać szanse i skutki każdego ryzyka. W tej sytuacji korzystna może być mapa cieplna ryzyka, ponieważ daje ona wizualny obraz charakteru i skutków zagrożeń występujących w firmie. Na przykład chory pracownik to zdarzenie o wysokim prawdopodobieństwie wystąpienia, które ma niewielki lub żaden wpływ na większość firm. Trzęsienie ziemi jest przykładem ryzyka o niskim prawdopodobieństwie wystąpienia, które w zależności od lokalizacji ma znaczny wpływ. Witte uważa, że metoda jakościowa, którą wiele przedsiębiorstw stosuje do oceny możliwości i skutków ryzyka, może skorzystać z bardziej ilościowego badania.
Ocena ryzyka
Jest to etap, na którym organizacje decydują jak reagować na napotkane zagrożenia. Wśród technik znajduje się jedna lub więcej z poniższych:
- Unikanie zagrożeń: Organizacja próbuje usunąć, wycofać się lub powstrzymać od udziału w możliwym zagrożeniu.
- Łagodzenie ryzyka: organizacja podejmuje kroki w celu zmniejszenia lub optymalizacji ryzyka.
- Podział ryzyka lub transfer ryzyka ma miejsce, gdy organizacja zawiera umowę ze stroną trzecią (np. ubezpieczycielem), aby przejąć część lub całość kosztów ryzyka, które może, ale nie musi wystąpić.
- Akceptacja ryzyka ma miejsce, gdy ryzyko mieści się w ramach apetytu na ryzyko i tolerancji firmy i jest akceptowane bez podejmowania działań.
Postępowanie z ryzykiem
Ten etap obejmuje wprowadzenie uzgodnionych kontroli i procedur oraz zapewnienie, że działają one zgodnie z oczekiwaniami.
Monitorowanie i ocena
Czy kontrole działają tak, jak powinny? Czy można je usprawnić? W ramach monitorowania należy oceniać kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) oraz poszukiwać kluczowych wskaźników ryzyka (KRI), które mogą wskazywać na konieczność dostosowania strategii.
Jaka jest definicja zarządzania ryzykiem w zarządzaniu projektami?
Zarządzanie ryzykiem to praktyka polegająca na ograniczaniu wszelkich trudności, które mogą zagrozić harmonogramowi projektu. Ryzyko” odnosi się do każdego nieprzewidzianego zdarzenia, które może mieć wpływ na ludzi, procedury, technologię i zasoby zaangażowane w projekt. W przeciwieństwie do “problemów”, których nie da się uniknąć, ryzyko to zdarzenia, które mogą, ale nie muszą wystąpić, i można, ale nie trzeba przewidzieć, kiedy się pojawią. Ze względu na tę nieprzewidywalność, aby skutecznie zarządzać ryzykiem projektowym, należy je zaplanować.
Czym więc dokładnie jest zarządzanie ryzykiem projektowym? Polega ono na planowaniu i radzeniu sobie z trudnościami i wyzwaniami, które mogą zagrozić powodzeniu projektu.
Zarządzanie ryzykiem w finansach
Zarządzanie ryzykiem to proces identyfikowania, analizowania i akceptowania lub ograniczania niepewności w wyborach inwestycyjnych w sektorze finansowym. Zarządzanie ryzykiem ma miejsce, gdy inwestor lub zarządzający funduszem bada i próbuje określić ilościowo możliwość wystąpienia strat w inwestycji, takich jak pokusa nadużycia, a następnie podejmuje odpowiednie działania (lub zaniechanie działań) w oparciu o cele inwestycyjne funduszu i tolerancję ryzyka.
Czym dokładnie jest analiza ryzyka?
Analiza ryzyka wskazuje, gdzie jest najwięcej słabych punktów. Ponieważ analiza ryzyka w dużej mierze zależy od percepcji, dla specjalistów od projektów kluczowe jest wczesne zaangażowanie interesariuszy w celu zidentyfikowania zagrożeń.
Aby nadać sens rozbieżnym perspektywom, należy odpowiednio opisać zdarzenia ryzyka, rozróżniając przyczyny (bieżące fakty) i zdarzenia ryzyka (potencjalnie występujące scenariusze) oraz konsekwencje (mające wpływ na jeden lub więcej środków projektu). Pozwala to na analizę ryzyka i zarządzanie nim w przyszłości.
Skuteczna analiza ryzyka i planowanie awaryjne doprowadzą do wykorzystania zaplanowanego czasu i/lub środków awaryjnych. Przeszacowanie, przypadek lub efektywne zarządzanie ryzykiem to najbardziej prawdopodobne przyczyny niewykorzystania rezerwy. Nieodpowiednia rezerwa jest najczęściej spowodowana przeszacowaniem, brakiem szczęścia lub nieefektywnym zarządzaniem ryzykiem.
Wyniki analizy ryzyka pomagają kierownikowi projektu w następujący sposób:
- Określenie prawdopodobieństwa dotrzymania terminów, wydatków lub obu tych czynników.
- Informowanie i przekonywanie decydentów o prawdopodobieństwie realizacji założeń biznesowych oraz
- Uzgodnienie stopnia nieprzewidzianych zdarzeń, koniecznych do zapewnienia niezbędnego poziomu zaufania.
Proces analizy ryzyka
Analiza ryzyka jest jakościową strategią rozwiązywania problemów, która wykorzystuje wiele narzędzi oceny do identyfikacji i hierarchizacji zagrożeń w celu ich przeanalizowania i rozwiązania. Procedura oceny ryzyka jest następująca:
- Określenie istniejących zagrożeń
Proces identyfikacji zagrożeń obejmuje głównie burzę mózgów. Firma gromadzi swój personel, aby mógł on przeanalizować wszystkie potencjalne źródła ryzyka. Kolejnym krokiem jest nadanie priorytetu wszystkim wykrytym zagrożeniom. Ponieważ nie jest możliwe zredukowanie wszystkich obecnych ryzyk, ustalenie priorytetów zapewnia, że te ryzyka, które mogą mieć znaczący wpływ na organizację, są traktowane z większą uwagą.
- Oceniaj zagrożenia
W wielu okolicznościach rozwiązanie problemu polega na rozpoznaniu problemu, a następnie opracowaniu odpowiedniego środka zaradczego. Jednak przed ustaleniem, jak skutecznie zarządzać ryzykiem, firma powinna zidentyfikować jego źródło, zadając pytanie: “Co spowodowało powstanie takiego ryzyka i jak może ono wpłynąć na działalność?”.
- Stwórz odpowiednią odpowiedź
Kiedy organizacja korporacyjna zdecyduje się na analizę potencjalnych rozwiązań w celu zmniejszenia rozpoznanego ryzyka i uniknięcia jego ponownego wystąpienia, musi zadać następujące pytania: Jakie środki ostrożności można podjąć, aby uniknąć ponownego wystąpienia rozpoznanego ryzyka? Ponadto, jaki jest najlepszy sposób postępowania w przypadku jego ponownego wystąpienia?
- Stworzenie środków zapobiegawczych dla zidentyfikowanych zagrożeń
Koncepcje uznane za korzystne w ograniczaniu ryzyka są rozwijane w serię działań, a następnie w plany awaryjne, które mogą być wykorzystane w przyszłości. W przypadku pojawienia się zagrożeń, strategie mogą zostać wdrożone.
Podsumowanie
Przedsiębiorstwa naszej firmy stoją w obliczu wielu zagrożeń, które mogą zagrozić ich istnieniu i rozwojowi. W związku z tym, zrozumienie podstawowych koncepcji zarządzania ryzykiem oraz ich wykorzystanie w celu ograniczenia wpływu ryzyka na organizacje korporacyjne jest niezwykle istotne.