Spis treści
Asertywność to umiejętność stania w obronie tego, w co wierzysz, zachowując spokój i pozytywne nastawienie. Robisz to również z poszanowaniem praw innych.
Asertywność jest ważną umiejętnością komunikacyjną w pracy. Ale ma to również znaczenie w innych aspektach życia.
Niektórzy ludzie są naturalnie asertywni, podczas gdy inni nie. Ale możesz rozwinąć asertywność, jeśli nad tym popracujesz.
Kiedy jesteś asertywny, równoważysz swoje pragnienia i potrzeby z prawami i potrzebami innych.
Na przykład wyobraź sobie, że popełniłeś błąd, a twój menedżer zwrócił ci o tym uwagę przed wszystkimi na spotkaniu.
Asertywna odpowiedź może wyglądać następująco:
Czekasz do zakończenia spotkania, a następnie bierzesz ich na bok, aby prywatnie (i grzecznie) powiedzieć im, że nie doceniasz światła reflektorów. Możesz również powiedzieć im, że wolałbyś, aby zgłaszali ci obawy prywatnie, a nie przed grupą.
Ktoś, kto nie jest asertywny, może zamiast tego uniknąć konfrontacji. Zignorują to, co się stało i nadal będą radzić sobie ze stresem związanym z wezwaniem.
Dlaczego asertywność jest ważna?
Asertywność może pomóc ci zdobyć szacunek innych ludzi. Może również pomóc zwiększyć poczucie własnej wartości i zmniejszyć lęk i stres.
Badanie dotyczące asertywności wykazało znaczne zmniejszenie lęku po tym, jak uczniowie otrzymali trening asertywności.
Używając asertywności, szanujesz drugą osobę. Polegasz na wzajemnym szacunku jako części umiejętności komunikacyjnych, które przekazują twój punkt widzenia. Dodatkowo szanujesz i bronisz siebie. Ale nadal szanujesz innych i pokazujesz, że chcesz rozwiązać konflikt bez krzywdzenia.
Dzięki asertywnemu zachowaniu możesz znaleźć rozwiązania korzystne dla obu stron w konfliktach, jeśli druga osoba jest również chętna do dyskusji.
Dodatkowo, jeśli chcesz zostać świetnym liderem, asertywność pomoże ci przekształcić się w lidera, którego szanuje twój zespół. Dzieje się tak dlatego, że traktujesz innych sprawiedliwie, jednocześnie przestrzegając prawa urzędu.
Asertywność pomaga osiągać cele i utrzymywać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym
Koncepcja asertywności sugeruje, że kiedy dana osoba wybiera siebie w sytuacjach konfliktowych, jest bardziej prawdopodobne, że będzie zadowolona z wyniku: nie marnuje czasu i energii na żale, nie odczuwa frustracji, że postawił czyjeś interesy ponad swoimi.
Asertywna postawa w pracy ułatwia osiąganie celów, budowanie osobistych granic, efektywną pracę i nie wypalenie się.
W firmie IT zadania spadają jak kula śniegowa, a zespół rozwiązuje je z rzędu, gdy są spisywane. Wydajność ma tendencję do zera, zespół ma tendencję do wypalania się, ponieważ jest wiele zadań, ale niewiele używania.
Doświadczony lider zespołu ustala priorytety i ogranicza liczbę zadań, które zespół podejmuje. Na przykład sugeruje wzięcie na siebie tylko trzech, ale najważniejszych. Kierownictwu może się nie podobać taki pomysł, ponieważ jeśli są zadania, powinni poradzić sobie z nimi wszystkimi, ale asertywny pracownik może uzasadnić swoje stanowisko, bronić go przed kierownictwem i wyjaśnić go pracownikom. W rezultacie projekt się przesunie, wynik będzie namacalny, wszystkie niepotrzebne odpadną same.
Asertywność pomoże również w zrównoważeniu pracy i życia osobistego. Jeśli wcześniej określiłeś granice, nie będziesz niepokojony poza godzinami pracy bez żadnej szczególnej potrzeby, a jeśli to zrobisz – nie będziesz musiał natychmiast reagować.
Sposób, w jaki komunikujesz się po godzinach i czy komunikujesz się po godzinach, powinien być omówiony z wyprzedzeniem, aby później nie wywoływał konfliktu.
Przejście do asertywności ma wadę. Jeśli praktykowałeś inny rodzaj myślenia i często szedłeś na ustępstwa, ludzie wokół ciebie mogą nie zaakceptować nagłej zmiany. Prowadzi to do nieporozumień i niechęci.
Kiedy człowiek opiera się na sobie, przestaje postrzegać czyjąś urazę jako swój problem, który należy pilnie rozwiązać poprzez poświęcenie własnych interesów. Ale jeśli zignorujesz uczucia innych, może pojawić się konflikt. Aby do tego nie doszło, ważne jest, aby pozostać otwartym i szukać kompromisu.
Aby stać się asertywnym, musisz rozwinąć sześć umiejętności
Zasady zachowania asertywnego można sprowadzić do sześciu punktów:
- Rozpoznaj swoją wartość.
- Szukaj wzajemnie korzystnych rozwiązań.
- Ustal priorytety.
- Bądź asertywny.
- Wiedz, jak powiedzieć “nie”.
- Zachowaj elastyczność.
Rozpoznaj swoją wartość. Osoba asertywna nie porównuje się z innymi dla asertywności – jest to demoralizujące. Jest przekonany, że jego występ jest wartościowy, a małe porażki nie podważają wiary w niego. O wiele łatwiej jest pracować w takim stanie: nie ma niepotrzebnego stresu.
“Przez długi czas pracowałem jako lider zespołu i nie czułem się skuteczny w tym, co robiłem, nie mogłem pochwalić się za moją pracę. To było demotywujące i uniemożliwiało mi rozwój. Wtedy zdecydowałem, że muszę pokazać sobie wartość własnej pracy.
Wziąłem mały projekt, którym kierował nasz zespół, i próbowałem wyjaśnić sobie, jakie są moje zasługi. Rozebrałem osiągnięcia krok po kroku: tutaj zebrałem zespół, tutaj wyznaczyłem cel, tutaj koordynowałem swoje działania, oto funkcja, którą wykonaliśmy operacyjnie – namacalny rezultat mojej pracy. Po tym, jak zobaczyłem wartość mojej pracy, zacząłem uważać się za osobę naprawdę odnoszącą sukcesy. To uwolniło mnie od niepotrzebnego obciążenia psychicznego i znormalizowało mój stosunek do pracy”.
Jak być asertywnym w pracy (i w życiu)
Oto, jak możesz stać się asertywny w miejscu pracy.
Użyj instrukcji “I”
Bycie asertywnym polega na tym, aby twoje potrzeby były szanowane, a twój punkt widzenia ceniony. Nie chodzi o osądzanie innych lub mówienie komuś, że jest gorszy od ciebie, ponieważ się myli.
Używaj stwierdzeń “I” w zdaniach, aby uniknąć wskazywania palcami. Pomoże Ci to rozwinąć asertywną komunikację.
Oto przykład bycia asertywnym. Zamiast mówić: “musisz przestać zajmować moje miejsce parkingowe”, spróbuj: “Czuję się zdenerwowany i niewygodny, że nie mogę uzyskać dostępu do mojego miejsca parkingowego”.
Ćwicz kontakt wzrokowy
Spójrz drugiej osobie w oczy i unikaj zmiany spojrzenia, gdy masz ochotę się skurczyć.
Możesz ćwiczyć to z kimś, z kim czujesz się komfortowo na początku, jeśli uważasz to za trudne.
Używaj mowy ciała
Język ciała może komunikować pewność siebie lub jej brak. Utrzymuj postawę wyprostowaną i głowę wysoko uniesioną podczas rozmów.
Unikaj krzyżowania rąk i nóg. Pochyl się do przodu, ale nie przejmuj przestrzeni drugiej osoby. Pozwoli to uniknąć agresji.
Poczuj się komfortowo, mówiąc “nie”
Ćwicz mówienie “nie” bez owijania w bawełnę.
Bądź bezpośredni i używaj słowa “nie”, a nie alternatywy. Powiedzmy, że nie chcesz znowu pracować do późna, aby robić bezpłatne nadgodziny.
Oto asertywny przykład. Zamiast mówić:
“Nie sądzę, że przyjdę dziś wieczorem.”
“Nie. Nie uważam, że robienie bezpłatnych nadgodzin jest sprawiedliwe”.
Przećwicz swoje rozmowy
Jeśli nadal denerwujesz się byciem bardziej asertywnym, ćwicz rozmowy przed lustrem.
Utrzymuj swoje rozmowy praktyczne jasne i bezpośrednie. Możesz poczuć, jak będą brzmiały twoje wypowiedzi w rzeczywistej sytuacji.
Obserwuj swoje emocje
Kiedy zaczniesz stawać w obronie siebie, możesz nie dostać tego, czego chcesz od razu.
Pamiętaj, że jest to rozmowa, co oznacza, że będzie trochę tam iz powrotem.
Bądź świadomy tego, co dzieje się z twoimi emocjami i nie mów spontanicznie z frustracji lub gniewu. Zamiast tego ćwicz uważne oddychanie i nie spiesz się, zanim odpowiesz.
Pamiętaj, że nie możesz kontrolować innych
Asertywna komunikacja polega na upewnieniu się, że Twój głos zostanie usłyszany i uszanowany. Nie chodzi o kontrolowanie tego, co robią inni.
Kontrola wślizguje się na terytorium agresji, więc miej to na uwadze.
Pozostań otwarty na pozytywne i negatywne opinie
Bądź otwarty na słuchanie komplementów i przyjmowanie ich bez ich bagatelizowania. Ważne jest, aby wiedzieć, jak prosić o informacje zwrotne i je otrzymywać.
Z drugiej strony, bądź gotowy na konstruktywną krytykę bez działania obronnego. Oba rodzaje informacji zwrotnych są niezbędne, aby pomóc Ci się poprawić.
Wyraź siebie pozytywnie
Bądź konstruktywny, gdy mówisz to, co myślisz i unikaj negatywności, jeśli to możliwe.
Zachowaj szacunek dla innych ludzi, nawet jeśli masz do czynienia z negatywną lub trudną sytuacją.
Ćwicz asertywność w sytuacjach niskiego ryzyka
Nie musisz rozpoczynać swojej asertywnej podróży od konfrontacji ze swoim przełożonym.
Zacznij od małych i ćwicz asertywne zachowanie w sytuacjach niskiego ryzyka.
Możesz wypróbować to z kimś, kto jest bezpieczny, jak partner lub bliski przyjaciel. Powinien być z kimś, komu ufasz na początku.
Różnica między agresją a asertywnością
Bycie asertywnym to nie to samo, co bycie agresywnym. Agresja leży na drugim końcu spektrum.
Agresja to wrogie, a nawet gwałtowne zachowanie wobec innych.
Oto jak się różnią i jak uniknąć agresji.
Jak postrzegasz prawa innych osób
Agresja nie bierze pod uwagę poglądów ani uczuć innych ludzi. Ktoś z agresywnym zachowaniem rzadko poświęca czas na chwalenie innych.
Tymczasem asertywność nie poświęca praw innych ludzi dla własnych.
Zachęcanie do asertywnych odpowiedzi
Podchodząc do kogoś agresywnie, nie zachęcasz innych do reagowania asertywnością. Zamiast tego naturalną reakcją na agresję jest agresywne działanie lub pozostanie biernym.
Z drugiej strony, asertywność nie dusi drugiej osoby, co pozwala jej reagować asertywnie, jeśli wie, jak to zrobić.
Mówienie a pytanie
Kiedy mówisz komuś, co ma robić lub jak coś będzie, zamiast pytać, jest to agresywne zachowanie. To nie otwiera rozmowy.
Asertywność powinna pomóc Ci określić swoje potrzeby, nie narzucając ich innym. Należy również unikać zmuszania ludzi do robienia czegoś, czego nie chcą robić.
Jak spełniasz swoje potrzeby
Agresywne zachowanie może przekształcić się w zachowanie manipulacyjne. Jest to szczególnie ważne, gdy twoje myśli nie są jasno wyrażone.
Osoba asertywna będzie dążyć do zaspokojenia swoich potrzeb nie poprzez manipulację, ale poprzez otwartą rozmowę.
Jak twoje zachowanie wpływa na innych
Asertywność polega na obronie swoich praw, ale nie poprzez powodowanie cierpienia u innych.
Z drugiej strony, agresywne zachowanie może powodować niepokój w zależności od sytuacji. Może to również powodować, że twoi rówieśnicy czują się niebezpiecznie i bez wsparcia, co może spowodować, że ludzie nie będą tak bardzo angażować się w swoją pracę i nie próbują nowych rzeczy.
Jak radzić sobie z osobami nieasertywnymi?
To, jak radzić sobie z nieasertywnymi ludźmi, zależy od tego, czy są agresywni, czy pasywni. Sprawdźmy, co możesz zrobić dla każdego typu osoby.
Uznaj ich uczucia
Nawet jeśli ktoś jest agresywny, ma prawo czuć to, co czuje.
Potwierdź ich uczucia, mówiąc coś takiego:
“Widzę, że to cię rozzłościło i że jesteś zdenerwowany tą sytuacją.”
Zachęcaj do współtworzenia, prosząc ich o opinie
Jeśli zauważysz, że ktoś zachowuje się pasywnie, bądź proaktywny i zapytaj go o opinię.
Nie mogą się odezwać, chyba że zostaną o to poproszeni. Pomoże im to zrobić krok w kierunku asertywności.
Załóżmy, że zauważysz, że ktoś jest szczególnie cichy podczas spotkania. Możesz zapytać:
“Jakie są twoje przemyślenia na ten temat?
Wstrzymaj, zanim zareagujesz na wybuch
Jeśli agresywna osoba ma wybuch, nie reaguj od razu. Ryzykujesz, że zareagujesz agresją.
Poczekaj chwilę lub policz do 10. Pomoże to uniknąć reakcji w sposób automatyczny lub agresywny.
Użyj mowy ciała, aby pokazać, że cenisz ich opinię
Pokaż, że jesteś zainteresowany tym, co mówi druga osoba. Zadawaj odpowiednie pytania i używaj mowy ciała, aby okazać zainteresowanie.
głową, uśmiechaj się, utrzymuj kontakt wzrokowy i unikaj bezinteresownej mowy ciała, takiej jak odwracanie się lub krzyżowanie ramion.
Znajdź wspólną płaszczyznę
Znajdź obszary, w których masz coś wspólnego z drugą osobą.
Nie skupiaj się zbytnio na tym, z czym się nie zgadzasz. Zamiast tego spróbuj znaleźć sposoby widzenia oko w oko.