Jak założyć salon fryzjerski

Pierwsze kroki – czy naprawdę chcesz założyć zakład fryzjerski?

Zanim zabierzesz się za formalności związane z otwarciem zakładu fryzjerskiego, warto jeszcze raz zastanowić się, czy naprawdę chcesz to zrobić. Posiadanie własnej firmy wiąże się z wieloma obowiązkami, często pracą po godzinach i załatwianiem spraw biurowych. Przynajmniej na początku będzie sporo pracy, więc musisz być przygotowany na ciężką pracę. Warto się zastanowić, co będzie dla nas najbardziej odpowiednie. Więcej usług to więcej klientów i większe zyski, ale także większe koszty związane z przygotowaniem miejsca pracy i zakupem odpowiedniego sprzętu, zatrudnieniem większej liczby pracowników.

Prowadzenie własnego salonu fryzjerskiego to świetna gwarancja renomy na rynku, wyższych zarobków i niezależności. Należy jednak wziąć pod uwagę również drugą stronę medalu. Prowadzenie salonu fryzjerskiego wymaga wiedzy nie tylko z zakresu strzyżenia czy koloryzacji włosów, ale także ekonomii, finansów. Ile musimy zainwestować, aby założyć zakład fryzjerski? Ile wydamy na sprzęt? Jakie będą nasze wydatki po założeniu?

Zakład fryzjerski – lokalizacja

Co powinni zrobić właściciele salonów, aby nie narazić się na kary nakładane przez Sanepid? Najczęściej korzystają oni jeszcze z tego rozporządzenia oraz z ustawy o budownictwie z 1995 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla lokali świadczących usługi dla ludności.

Najważniejsze warunki, jakie muszą spełniać zakłady fryzjerskie to:

  • Wejście do pomieszczeń może być wspólne dla klientów i personelu, nie może prowadzić przez pomieszczenia niezwiązane ze świadczonymi usługami
  • lokal musi posiadać co najmniej trzy oddzielne pomieszczenia – do świadczenia usług, poczekalnię dla klientów oraz pomieszczenie socjalne dla personelu
  • toaleta powinna być wyposażona w miskę ustępową, umywalkę, papier toaletowy, mydło w dozowniku i ręczniki jednorazowe
  • pomieszczenie na sprzęt (mopy, miotły, wiadra, szufelki) ze zlewem zamontowanym na wysokości 0,5 m
  • szafka do przechowywania kosmetyków
  • szafkę do przechowywania czystej i brudnej odzieży – brudną odzież należy przechowywać w oddzielnych pojemnikach lub workach
  • instalacja wodociągowa dostarczająca ciepłą i zimną wodę
  • system kanalizacyjny
  • wentylacja
  • Pranie brudnej odzieży roboczej i ręczników powinno odbywać się poza zakładem fryzjerskim, być może należy wydzielić inne pomieszczenie.
See also  Trudny klient - kim jest, jak z nim radzić?

Jak znaleźć miejsce?

  1. Pierwszą opcja jest wynajecie zakladu fryzjerskiego po remoncie, gdzie wszystko jest zgodnie z wymogami sanepidu
  2. Drugą opcją jest szukanie lokalu po istniejącym już salonie fryzjerskim. Wtedy możemy również wykupić u poprzednich właścicieli używany sprzęt po niższej cenie. 
  3. Trzecią opcją jest franczyza. Wtedy franczyzodawca zapewnia sprzęt, meble, pomieszczenie, oraz szkolenia. 

Założenie zakładu fryzjerskiego – wymagania wstępne

Zakład fryzjerski musi spełniać określone wymagania, głównie w zakresie specjalistycznego sprzętu przeznaczonego do wykonywania określonych zabiegów. Tego typu działalność nie jest regulowana prawnie. Do otwarcia salonu kosmetycznego nie są potrzebne dokumenty potwierdzające ukończenie kursu lub posiadanie odpowiednich kwalifikacji.

Formy działalności zakładu fryzjerskiego

Decydując się na otwarcie zakładu fryzjerskiego, można wybrać dowolny rodzaj działalności gospodarczej z wyjątkiem spółki cywilnej. Przedsiębiorcy najczęściej decydują się na jednoosobową działalność gospodarczą, która musi być zarejestrowana w CEIDG. W tym celu należy udać się do urzędu gminy i złożyć wniosek o wpis na formularzu CEIDG-1. Wniosek można również wysłać pocztą tradycyjną lub wypełnić elektronicznie, składając podpis pod profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym. Przy wypełnianiu formularza należy wpisać nazwę firmy oraz odpowiedni kod PKD. W przypadku zakładu fryzjerskiego

będzie to:  96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego firma otrzyma numer NIP i REGON. Wstęp do CEIDG jest bezpłatny.

Deklaracja VAT i ubezpieczenie ZUS

Rozpoczynając działalność gospodarczą, gdy obroty nie przekraczają 200.000 zł, nie musisz być czynnym podatnikiem VAT. Jako płatnik podatków musisz jednak odliczyć VAT od zakupionych towarów.  Otwarcie działalności gospodarczej w jakiejkolwiek formie wiąże się ze zgłoszeniem do ZUS. Wniosek należy złożyć w ciągu 7 dni od założenia działalności gospodarczej w oddziale ZUS w miejscu zamieszkania na formularzu ZUS ZUA (jeśli salon jest jedynym miejscem pracy), ZUS ZZA (jeśli jest się ubezpieczonym w innym miejscu lub podatnik otrzymuje świadczenie z tytułu rozpoczęcia działalności gospodarczej). Jeśli prowadzisz firmę jako spółka cywilna, każdy ze wspólników opłaca składki za siebie. Za każdym razem, gdy obliczasz swoje składki, musisz podać informacje ZUS na formularzu ZUS DRA.  Ulga przysługuje przedsiębiorcom, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą. Przez 24 pełne miesiące mogą oni korzystać z obniżonych, niższych składek na ubezpieczenie społeczne. Dodatkowo przedsiębiorcy przysługuje tzw. pomoc na rozpoczęcie działalności. Przez 6 miesięcy jest on zwolniony z obowiązku opłacania składek.

See also  Dropshipping – jak zacząć?

Kasa fiskalna online

Od stycznia 2021 roku salony świadczące usługi z zakresu pielęgnacji urody będą zobowiązane do stosowania kas fiskalnych online z możliwością przesyłania informacji do Centralnego Repozytorium Kas za pomocą sieci teleinformatycznej. System będzie odbierał i gromadził informacje z kasy online w celu analizy i kontroli.

Sprzęt

Dobry salon fryzjerski to przede wszystkim ma być dobrze wyposażony. Dlatego nie oszczędzamy na sprzęcie. Oprócz krzeseł, myjek, należy pomyśleć o wyposażeniu poczekalni i zakupić meble, które ułatwią pracę fryzjerom. Rozejrzyjmy się również na rynku wtórnym. Na przykład używaną pralkę z siedziskiem możemy kupić już za 300 zł, i to w całkiem dobrym stanie. To spora różnica, gdy porównamy ją z nową maszyną w cenie około 1300 zł. Oczywiście wszystko zależy od tego, czy kupujemy przenośną myjkę (koszt nowej to ok. 150 zł), czy pralkę z siedziskiem. Myjki powinny również pasować do wnętrza i być wygodne. Zwróćmy więc uwagę na to, ile mamy wolnych środków i czego jeszcze potrzebujemy na zakup kosmetyków czy sprzętu fryzjerskiego. Ważna jest również harmonia i design. Zniszczone lub przestarzałe meble często zniechęcają klientów.

Każde stanowisko powinno być wyposażone:

  • w suszarkę do włosów
  • prostownicę
  • lokówkę
  • zestaw różnych szczotek 
  • nożyczki
  • maszynki do golenia czy brzytwy

Również przypominamy o ręcznikach, rękawiczkach jednorazowych i kosmetykach: 

  • szamponach, 
  • odżywkach, 
  • farbach i produktach do stylizacji. 

Ostateczna cena zależy również od wyboru marki i ilości zakupionych produktów. Musimy się jednak przygotować na co najmniej 20 000 zł. Kosmetyki należy dobierać starannie, inwestując w dobre marki, dzięki czemu osiągniemy doskonałe efekty, które przekonają klientów do ponownego skorzystania z naszych usług. Otwarcie salonu wiąże się z dużymi kosztami finansowymi, dlatego zaplanuj wszystko z kartką i ołówkiem. Wypisz różne opcje i sprawdź, na co możesz sobie pozwolić, a także co urozmaici i wyróżni Twój salon na tle konkurencji.

See also  Strategia rozwoju: kluczowe kroki do sukcesu

Możesz również obniżyć koszty korzystając z internetowych hurtowni fryzjerskich, które jak zaobserwowano są o 40-50% tańsze od hurtowni stacjonarnych. Można tam kupić całą gamę produktów do wyposażenia salonów fryzjerskich. 

Sanepid

Obecnie nie ma obowiązku zgłaszania zakładu fryzjerskiego do Sanepidu przed jego otwarciem. Należy jednak liczyć się z taką wizytą, dlatego należy przygotować salon tak, aby podczas kontroli Sanepidu wszystko było w porządku. 

Należy o to zadbać już w momencie ewentualnego remontu i przystosowania lokalu do prowadzenia działalności. Istotnym dokumentem, który powinien być zaopiniowany przez Sanepid jest projekt technologiczny. Możesz to zrobić sam lub zlecić. Koszt to około 100-200 zł. Projekt składa się z 2 części. Pierwsza z nich przedstawia rzeczywisty projekt, na którym należy zaznaczyć np. ścianki działowe, podstawowe meble i wyposażenie. Druga część to opis, zawierający informacje:

  • lokalizacja i główne wejścia do salonu
  • liczba pokoi
  • miejsce, w którym będzie przechowywana odzież wierzchnia i robocza całego personelu
  • wyposażona poczekalnia dla klientów
  • miejsca, w którym znajduje się np.: zlew lub inne sprzęty sanitarne
  • usytuowania toalety w lokal
  • dostęp do światła słonecznego
  • wysokość pomieszczenia
  • umiejscowienie brodzika (w przypadku pedicure)
  • podłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
  • miejsce sprzętu do sterylizacji
  • typ wentylacji pomieszczenia
  • rodzaj użytych instrumentów (jednorazowe lub wielokrotnego użytku
  • rodzaj zabiegów wykonywanych w salonie

Wydanie opinii to koszt ok. 100-200 ZŁ

Koszty prowadzenia salonu fryzjerskiego

Na początku działalności bardzo ważne jest, aby wiedzieć, jakie koszty poniesiemy w przy otwarciu salonu. Miesięczne stałe koszty zakładu to:

  1. czynsz za lokal,
  2. media (w tym telefon i internet),
  3. świadczenia pracownicze,
  4. zakup kosmetyków,
  5. zakup środków czystości,
  6. pranie, jeśli używamy ręczników do suszenia włosów,
  7. marketing i PR,
  8. szkolenia pracowników.

Pamiętaj, że w pierwszych miesiącach zakład będzie funkcjonował na zwolnionych lub nawet zerowych obrotach. Dlatego musimy mieć fundusze na utrzymanie zakładu w tym czasie.

Dobrym pomysłem jest otwarcie salonu fryzjerskiego w połaczeniu z salonem kosmetycznym, w którym można by było oferować klientom nie tylko usługi fryzjerskie, ale zabiegi bądź usługi kosmetyczne, na przykład, takie jak endermologia, oczyszczanie wodorowe, bądź inne.

[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]