Raport 8D – wszystko co musisz wiedzieć

Systematyczne podejście do zarządzania niezgodnością i ciągłe doskonalenie są kluczowymi elementami każdego systemu zarządzania.

8D Metodologia wykorzystuje ustrukturyzowane ośmioetapowe podejście do rozwiązywania problemów. Celem jest stawienie czoła problemowi i odkrycie słabości w systemach zarządzania, które pozwoliły na wystąpienie problemu. Wyjście 8D proces jest 8D sprawozdanie.

Model ośmiu dyscyplin (8D) jest podejściem do rozwiązywania problemów zwykle stosowanym przez inżynierów jakości lub innych specjalistów i jest najczęściej stosowany przez przemysł motoryzacyjny, ale jest również z powodzeniem stosowany w opiece zdrowotnej, handlu detalicznym, finansach, administracji i produkcji. Cel 8D Metodologia polega na identyfikacji, korygowaniu i eliminowaniu powtarzających się problemów, dzięki czemu jest przydatna w doskonaleniu produktów i procesów.

8D Model rozwiązywania problemów ustanawia trwałe działanie naprawcze w oparciu o analizę statystyczną problemu i koncentruje się na źródle problemu poprzez określenie jego przyczyn źródłowych. Chociaż pierwotnie składał się z ośmiu etapów lub dyscyplin, system ośmiu dyscyplin został później rozszerzony o początkowy etap planowania.

8D Metodologia pierwotnie składała się z ośmiu “dyscyplin” lub kroków. W 1980 roku Ford dodał dziewiątą dyscyplinę, planowanie, ale nazwę “8D” został zachowany. Dyscypliny to:

  • D0 – Plan
  • D1 – Zbierz zespół
  • D2 – Zdefiniuj problem
  • D3 — Implementowanie tymczasowej poprawki
  • D4 – Zidentyfikuj przyczyny źródłowe i wybierz rozwiązanie
  • D5 – Potwierdź, że rozwiązanie rozwiązuje problem
  • D6 – Pełne wdrożenie rozwiązania
  • D7 – Zapobieganie nawrotom
  • D8 – Rozpoznaj zespół

Jak zastosować osiem dyscyplin rozwiązywania problemów (8D)

8D Proces zmienia indukcyjne i dedukcyjne narzędzia do rozwiązywania problemów, aby niestrudzenie iść naprzód w kierunku rozwiązania. Podejście Quality-One wykorzystuje podstawowy zespół trzech osób do działań indukcyjnych z narzędziami opartymi na danych, a następnie większą grupę ekspertów merytorycznych (MŚP) do działań dedukcyjnych poprzez burzę mózgów, gromadzenie danych i eksperymentowanie.

See also  Interim Manager

D0: Przygotowanie i planowanie 8D

Zbierz informacje na temat objawów

Użyj listy kontrolnej objawów, aby zadać właściwe pytania

Zidentyfikuj potrzebę działania w sytuacjach awaryjnych (ERA), które chroni klienta przed dalszym narażeniem na niepożądane objawy

D1: Stwórz zespół

Zespół Cross Functional Team (CFT) składa się z członków z wielu dyscyplin. Quality-One idzie o krok dalej, mając dwa poziomy CFT:

  • Główny zespół wykorzystuje podejścia oparte na danych (techniki indukcyjne lub konwergentne)
    • Struktura Zespołu Głównego powinna obejmować trzy osoby zajmujące się odpowiednimi tematami: produktem, procesem i danymi
  • Zespół MŚP składający się z członków, którzy przeprowadzają burzę mózgów, badają i obserwują (techniki dedukcyjne lub rozbieżne)
    • Dodatkowi eksperci merytoryczni są angażowani w różnych momentach, aby pomóc w burzy mózgów, gromadzeniu i analizie danych

Zespoły wymagają odpowiedniego przygotowania. Ustalenie podstawowych zasad jest najważniejsze. Wdrożenie dyscyplin, takich jak listy kontrolne, formularze i techniki, zapewni stały postęp. 8D musi zawsze mieć dwóch kluczowych członków: Lidera i Mistrza / Sponsora:

  • Lider to osoba, która zna 8D i może przeprowadzić przez to zespół (choć nie zawsze najlepiej zorientowany w badanym problemie)
  • Mistrz lub Sponsor jest jedyną osobą, która może wpłynąć na zmianę, zgadzając się z ustaleniami i może ostatecznie zatwierdzić takie zmiany

D2: Opisz problem

  • 5 Dlaczego lub powtórzone Dlaczego (narzędzie indukcyjne)
    • Opis problemu
  • Diagram powinowactwa (narzędzie dedukcyjne)
  • Diagram Fishbone/Ishikawa (narzędzie dedukcyjne)
  • Jest / Nie jest (narzędzie indukcyjne)
    • Opis problemu

D3: Tymczasowe działanie powstrzymujące rozprzestrzenianie się wirusa

W międzyczasie, przed ustaleniem stałych działań naprawczych, można podjąć działania mające na celu ochronę klienta. Tymczasowe działanie ograniczające rozprzestrzenianie się wirusa (ang. Interim Containment Action, ICA) jest tymczasowe i zazwyczaj usuwane po podjęciu Permanent Correct Action (PCA).

  • Zawsze zaleca się weryfikację skuteczności ICA, aby zapobiec dodatkowym wezwaniom do niezadowolenia klientów
See also  Jak piramida Maslowa wpływa na biznes

D4: Analiza przyczyn źródłowych (RCA) i punkt ucieczki

Przyczyna źródłowa musi zostać zidentyfikowana, aby podjąć trwałe działania w celu jej wyeliminowania. Definicja przyczyny źródłowej wymaga, aby można ją było włączać i wyłączać do woli. Działania w D4 obejmują:

  • Analiza porównawcza wymieniająca różnice i zmiany między “jest” i “nie jest”
  • Rozwój teorii przyczyn źródłowych w oparciu o pozostałe pozycje
  • Weryfikacja przyczyny źródłowej poprzez zbieranie danych
  • Przejrzyj diagram przepływu procesu pod kątem lokalizacji głównej przyczyny
  • Określ punkt ucieczki, który jest najbliższym punktem w procesie, w którym główna przyczyna mogła zostać znaleziona, ale nie została znaleziona

D5: Stałe działania naprawcze (PCA)

PCA jest skierowany na przyczynę źródłową i usuwa / zmienia warunki produktu lub procesu, który był odpowiedzialny za problem. Działania w D5 obejmują:

  • Ustal kryteria akceptacji, które obejmują obowiązkowe wymagania i pragnienia
  • Przeprowadź ocenę ryzyka / analizę trybu i skutków awarii (FMEA) na wybranych opcjach PCA
  • Na podstawie oceny ryzyka dokonaj zrównoważonego wyboru PCA
  • Ulepszenie wyboru punktu kontrolnego dla punktu wyjścia
  • Wymagana jest weryfikacja skuteczności zarówno dla PCA, jak i Escape Point

D6: Wdrożenie i walidacja stałych działań naprawczych

Aby skutecznie wdrożyć trwałą zmianę, niezbędne jest odpowiednie planowanie. Plan projektu powinien obejmować: komunikację, kroki do wykonania, pomiar sukcesu i wyciągnięte wnioski. Działania w D6 obejmują:

  • Opracuj plan projektu do wdrożenia
  • Przekaż plan wszystkim interesariuszom
  • Walidacja ulepszeń za pomocą pomiaru

D7: Zapobieganie nawrotom

  • Przejrzyj podobne produkty i procesy w celu zapobiegania problemom
  • Opracowanie / aktualizacja procedur i instrukcji pracy w zakresie zapobiegania systemom
  • Uchwyć standardową pracę / praktykę i ponowne wykorzystanie
  • Upewnij się, że aktualizacje FMEA zostały zakończone
  • Zaktualizowano plany kontroli Assure

K8: Zamknięcie i świętowanie zespołu

Zespoły wymagają informacji zwrotnych, aby umożliwić zadowalające zamknięcie. Uznanie zarówno wysiłków zespołowych, jak i indywidualnych oraz umożliwienie zespołowi zobaczenia poprzedniego i nowego stanu utrwala wartość 8D proces. Działania w D8 obejmują:

  • Archiwizuj 8D Dokumenty do wykorzystania w przyszłości
  • Udokumentuj wyciągnięte wnioski na temat tego, jak usprawnić rozwiązywanie problemów
  • Przed i po porównaniu problemu
  • Świętuj pomyślne ukończenie
See also  Delegowanie zadań. Jak Delegowac? Dlaczego jest to wazne?

Metodologia “8D” zasadniczo wykorzystuje osiem dyscyplin lub zasad “rozwiązywania problemów“. Ta technika rozwiązywania problemów jest szeroko stosowana przez inżynierów jakości i menedżerów przemysłu motoryzacyjnego.

Takie podejście jest również powszechnie stosowane przez innych specjalistów pracujących w produkcji, administracji, budownictwie, opiece zdrowotnej, IT / BPO i innych sektorach usług.

Cel/cel 8D Metodologia polega na skutecznym zidentyfikowaniu i zdefiniowaniu opisu problemu dla niezbędnych działań korygujących i zapobiegawczych – CAPA w celu zatrzymania/zapobieżenia nawrotowi i wystąpieniu problemu.

Działania naprawcze  są zasadniczo podejmowane na zidentyfikowanej przyczynie źródłowej, aby zapobiec ponownemu  wystąpieniu problemu, podczas gdy działania zapobiegawcze są podejmowane z wyprzedzeniem w odniesieniu do potencjalnych przyczyn niepowodzenia, aby zapobiec wystąpieniu problemu.

Horyzontalne wdrażanie działań naprawczych, tj. wdrażanie działań naprawczych w innych produktach, maszynach lub usługach, czasami określane również jako działania zapobiegawcze.

Podstawowe narzędzia 7 QC są powszechnie używane w 8D Generowanie raportów i metodologia rozwiązywania problemów / podejście / kroki.

Oprócz 8D istnieją różne  techniki rozwiązywania problemów lub metodologie, takie jak PDCA Deming Cycle, Quality Circle i Six Sigma – DMAIC itp., Które są powszechnie stosowane w różnych organizacjach do identyfikowania i rozwiązywania problemów związanych z jakością pracy.

8D Raport CAPA jest wymagany głównie przez wszystkich producentów OEM i firmy posiadające certyfikat IATF 16949 od swoich dostawców posiadających certyfikat ISO 9001) w celu rozwiązania skarg klientów lub problemów związanych z jakością.

[Ocen: 0 Ilość Ocen: 0]