Social media dla firm

Media społecznościowe to ważny kanał komunikacji, z którego na co dzień korzystają nie tylko osoby prywatne,ale również firmy, korporacji, szpitali, restauracji, siłowni. Nawet firma jednoosobowa powinna mieć co najmniej jedno konto w mediach społecznościowych, aby informować swoich klientów o tym co sie dzieje nowego i ciekawego w firmie. Wybór konkretnego portalu może być jednak problematyczny. Po pierwsze, musimy dowiedzieć się, kim jest twoja grupa docelowa, czym się interesuje? A dopiero później zaplanować co jak i kiedy będziemy publikować. 

Social media: jakie cele można osiągnąć?

Wbrew pozorom, media społecznościowe nie służą tylko dla tego aby pokazać że nasza firma istnieje. Możemy w nich robić o wiele więcej. Cele taktyczne obejmują:

  1. Zwiększanie świadomości marki
  2. Tworzenie własnej społeczności
  3. Poprawa jakości obsługi klienta
  4. Budowa zaufania do marki

Rodzaje mediów społecznościowych

  • Tradycyjne serwisy społecznościowe (Facebook, Instagram, Pinterest) – pozwalają na publikowanie różnorodnych treści i umożliwiają łatwe dotarcie do szerokiego grona odbiorców poprzez umieszczanie hashtagów, zapraszanie znajomych i udostępnianie postów innym.
  • Serwisy wideo (np. YouTube) – pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców za pomocą filmików. 
  • Eksperckie portale społecznościowe (LinkedIn, GoldenLine) – służą głównie do budowania wizerunku firmy.
  • Mikroblogowanie (np. Twitter) –  Pozwala on na zamieszczanie krótkich wiadomości. Twitter jest bardzo popularny wśród dziennikarzy i polityków. Mikroblogowanie można traktować jak obsługę klienta – użytkownicy mogą zadawać pytania lub zgłaszać sugestie.
  • Fora dyskusyjne – umożliwiają prowadzenie dyskusji, wymianę doświadczeń, opinii, porad itp. Obecnie fora dyskusyjne stają się coraz mniej popularne.

Zasady społeczne w Social media

Użytkownicy mogą odgrywać różne role:

Reklama

  • Liderzy – narzucają określony styl komunikacji i działań online. Jest to bardzo aktywna grupa w sieciach społecznościowych: bierze udział w dyskusjach, komentuje, dzieli się treściami i zachęca innych użytkowników do aktywności.
  • Eksperci – dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi. Służą radą i pomocą, potrafią rozwiązywać problemy, ale także wytykają błędy innych.
  • Bierni obserwatorzy – zazwyczaj niczego nie komentują, ale czytają wszystko uważnie i są świadomi najnowszych trendów.
  • Zwykli użytkownicy – od czasu do czasu dzielą się swoimi przemyśleniami, piszą komentarze, ale nie biorą udziału w dyskusjach.
  • Wykluczeni – użytkownicy, którzy złamali zasady komunikacji i są ignorowani przez grupę.
  • Trolle – są sprzeczne i obsesyjne. Nie mają się czym dzielić, piszą posty tylko po to, żeby zrobić zamieszanie i zwrócić na siebie uwagę. Najlepszym sposobem jest ignorowanie trolli.
  • Sponsorzy – piszą tylko po to, aby przyciągnąć klientów.

Facebook jest jednym z najdłużej działających portali społecznościowych w Internecie. W związku z tym już teraz można wyróżnić najbardziej znane i podstawowe zasady komunikacji na Facebooku:

  1. Profil firmy powinien od początku wyznaczać zasady i tematy komunikacji. Nie ma czasu na niekończące się próby i błędy oraz spontaniczność. Wszystko musi być dopracowane.
  2. Użytkownicy chętniej czytają posty, jeśli nie ma w nich suchej treści. Każdy post powinien być uzupełniony o ciekawe grafiki, zdjęcia i filmy.
  3. Możesz przyciągnąć użytkowników poprzez organizowanie konkursów na swoim profilu, ankiet czy quizów.
  4. Posty powinny być konkretne – krótkie, zwięzłe i na temat.
  5. Zamieszczanie niekompletnych wiadomości lub wiadomości w stylu zapytania zachęca użytkowników do podjęcia działań.
  6. Bądź szczery.
  7. Mierz skuteczność swoich działań.

Social media a korzyści dla twojej firmy

Pomaga zwiększyć świadomość marki

Na świecie jest ponad trzy miliardy aktywnych użytkowników mediów społecznościowych. Jest to ogromna grupa potencjalnych odbiorców Twojej marki.

Publikowanie treści w mediach społecznościowych może zwiększyć zasięg Twojej marki i liczbę osób, które ją zobaczą:

Reklama750x200

Reklama

  • Logo Twojej firmy, branding i osobowość.
  • Zdjęcia Twoich produktów i usług
  • Treść wideo

Promuje Twoje produkty i usługi

Wizualizacje odgrywają ogromną rolę w mediach społecznościowych – szczególnie na platformach takich jak Instagram, Snapchat czy TikTok. Co może zawierać publikacja:

  • Zdjęcie nowego produktu 
  • Wideo z wirtualnym treningiem
  • Tekstowy opis zabiegów, które oferujesz.
  • Informacje o nadchodzącym wydarzeniu
  • Szczegóły dotyczące oferowanych przez Ciebie rabatów

Jest darmowy i zawsze dostępny

Z portali społecznościowych można korzystać całkowicie za darmo. Oczywiście, dodanie niezbędnych informacji, takich jak opis profilu i grafiki profilu może zająć trochę czasu, ale rozpoczęcie działalności w mediach społecznościowych jest zazwyczaj szybkie. Założenie konta w mediach społecznościowych jest darmowe, a pisanie postów nic Cię nie kosztuje – chyba, że prowadzisz płatną kampanię reklamową.

Pomoga Ci zbierać opinie i komentarze

Zbieranie informacji zwrotnych od klientów jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w każdej branży. Dopasowanie treści do odpowiednich użytkowników mediów społecznościowych może zwiększyć zaangażowanie, co z kolei może pomóc w zwiększeniu sprzedaży. Monitorowanie mediów społecznościowych może również pomóc w zbieraniu informacji na temat grupy docelowej. Polega to na wyszukiwaniu różnych rozmów, które ludzie prowadzą na tematy związane z Twoją branżą, aby jeszcze bardziej pogłębić zaangażowanie odbiorców. 51% liderów marketingu wykorzystało monitoring mediów społecznościowych, aby dowiedzieć się więcej o preferencjach swoich klientów podczas pandemii COVID. Pomogło im to w tworzeniu postów, które użytkownicy uznają za istotne, zwiększając szanse na utrzymanie klientów.

Inicjuje rozmowy z klientami

Social media nie są jednostronne, jeśli chodzi o komunikację. Należy angażować odbiorców, zadając im pytania i zachęcając do odpowiedzi aby czuli się częścią Twojej marki.

Dobra obsługą klienta to podstawa biznesu

Przed pojawieniem się mediów społecznościowych, klient musiał napisać lub zadzwonić do Twojej firmy, aby uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. Dziś takie podejście wydaje się niepraktyczne i nadmiernie zbiurokratyzowane. Dzięki social media klienci mogą bezpośrednio i szybko kontaktować się z Tobą w przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – zwłaszcza na platformach takich jak Facebook czy Instagram.

Na przykład, jeśli szybko odpowiesz komuś, kto ma problem z rezerwacją, pokazujesz innym użytkownikom, że dbasz o ich komfort, co buduje lojalność klientów i sprawia, że wciąż do Ciebie wracają.

Informuje klientów o bieżących wydarzeniach

Media społecznościowe pozwalają na błyskawiczną dystrybucję ważnych komunikatów biznesowych do osób przeglądających Twoje profile, co jest idealnym rozwiązaniem do prezentowania ofert takich jak:

  • Limitowane zniżki 
  • Pakiety zabiegów
  • Wakacyjne promocje w restauracjach

Wystarczy kilka minut, aby napisać post, dodać szczegóły na temat tego, co promujesz, i udostępnić go.

Zwiększa zasięg Twojej firmy

Możliwość udostępniania postów w mediach społecznościowych może rozszerzyć zasięg Twojej firmy poza obecną bazę klientów, zwiększając liczbę potencjalnych odbiorców.

Na przykład, powiedzmy, że opublikowałeś tutorial treningowy na swoich kontach w mediach społecznościowych.

  1. Osoba, której spodobał się tutorial może podzielić się nim ze swoimi znajomymi.
  2. Oni z kolei mogą kliknąć na link do strony internetowej zawarty w poście.
  3. Podczas przeglądania stron, zdecydują się sprawdzić ceny Twoich tutoriali online.
  4. Następnie mogą podjąć decyzję o rozpoczęciu okresu próbnego.

Pozwala kierować klientów bezpośrednio na stronę internetową

Każdy post w mediach społecznościowych powinien zawierać adres URL Twojej strony internetowej, co zwiększa liczbę odwiedzających – tzw. ruch przychodzący. Zachęcając ludzi do oglądania swoich ofert online, przyciągniesz więcej osób do swoich produktów i usług, potencjalnie zwiększając sprzedaż. 

Social media a skuteczność działań 

  1. Zasięg – ile osób odwiedza profil, ile obserwuje, lubi i aktywnie uczestniczy.
  2. Źródła ruchu – skąd przychodzą użytkownicy? Ze strony internetowej firmy? Ze profili?
  3. Wielkość sieci – ile jest aktywnych użytkowników?
  4. Jakość komentarzy –  czy więcej jest pozytywnych czy negatywnych głosów?
  5. Badając skuteczność profilu firmy w mediach społecznościowych, warto również spojrzeć na zaangażowanie użytkowników w drugą stronę, czyli ilu z nich dzięki mediom społecznościowym klika na stronę internetową.
[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]