Własna agencja reklamowa – jak taką założyć?

Dla wielu osób własna agencja reklamowa jest szansa aby zacząć pracę na własny rachunek w tematyce zgodnej z wykształceniem lub zainteresowaniami. Firmy z takiej branży dają również możliwość realizacji naprawdę ciekawych projektów deweloperskich, które można dodać do swojego portfolio. Jedną z wielkich zalet tego typu organizacji jest samowystarczalność w promowaniu własnego biznesu. Jak więc założyć agencję reklamową, na co zwrócić uwagę i jakie rodzaje działalności wybrać?

Agencja reklamowa: pierwsze kroki

Na początek konieczne jest założenie działalności gospodarczej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zarówno cywilnej, jak i jawnej. W przeciwieństwie do wielu innych zawodów, agencja reklamowa nie wymaga konkretnych uprawnień, więc może ją otworzyć każdy, kto ma kwalifikacji i czuje sie na silach aby prowadzić własny biznes. Po złożeniu odpowiedniego wniosku do urzędu ze względu na miejsce zamieszkania należy również spróbować zarejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym (obowiązek ten dotyczy tylko osób, które założyły spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę jawną). Po zakończeniu powyższych procedur przedsiębiorca musi wybrać formę opodatkowania i skorzystać z możliwości zostania podatnikiem VAT. Podobnie jak w przypadku innych działań, agencja reklamowa jest zobowiązana do odprowadzania odpowiednich składek do ZUS-u oraz założenie konta firmowego w banku wybranym przez przedsiębiorcę.

Czym zajmuje się agencja reklamowa?

Agencja może zajmować się zarówno kompleksową organizacją promocji danego produktu, usługi czy marki, jak i realizacją mniejszych zleceń, takie jak pojedyncze reklamy w formie drukowanej, radiowej czy telewizyjnej. W zakresie usług, agencje reklamowe mogą zaoferować działania w obszarach BTL i ATL. 

  • BTL z angielskiego “below the line” oznacza wszelkie działania reklamowe, które będą docierały do konkretnego klienta inną drogą niż mass media. Ta forma działań skierowana jest głównie do detalistów i konsumentów. 
  • ATL z angielskiego “above the line” oznacza natomiast strategię działań prowadzonych w tradycyjnych mediach, takich jak billboard, telewizja, radio, prasa czy baner.
See also  Business Coaching - czym jest? Wady i zalety

Każda agencja może oferować inne usługi, ale ich głównym zadaniem jest zaprojektowanie, zaplanowanie i umieszczenie i optymalizacja reklamy klienta w mediach takich jak radio, telewizja, internet czy gazety. W zależności od wymagań klienta projektują również wszelkiego rodzaju reklamę zewnętrzną, która następnie umieszczana jest w formie billboardów, kasetonów lub jako reklama na autobusie czy tramwaju. Czasami na życzenie klienta tworzą stoiska i inne konstrukcje w formie wystawy, aby przyciągnąć uwagę przechodniów. Agencja reklamowa zajmie się również organizacją i przeprowadzeniem całej kampanii reklamowej. Projekt będzie zawierał wszystkie możliwe działania, które skutecznie będą przyciągnąć klientów. Promocja produktu połączona z marketingiem bezpośrednim pomoże osiągnąć szybkie efekty. Agencje reklamowe bardzo często zajmują się doradztwem marketingowym, co może być niezwykle przydatne zwłaszcza dla nowych firm. Bardzo ważne jest posiadanie identyfikacji wizualnej, która jest podstawowym narzędziem służącym do budowania wizerunku marki. Agencja reklamowa zajmie się również promocją danych usług czy produktów w Internecie z wykorzystaniem mediów społecznościowych, dzięki czemu informacja łatwiej dotrze do młodszej grupy odbiorców. Skorzystanie z oferty agencji reklamowej może przynieść znaczne korzyści zarówno małym, jak i większym firmom. Wypromowanie marki wśród społeczeństwa nie jest łatwym zadaniem, ale decydując się na współpracę z agencją można liczyć na szybki wzrost zainteresowania ze strony potencjalnych klientów.

Agencja reklamowa – gdzie i z kim będziesz pracować?

Jeśli zdecydujesz się założyć jednoosobową działalność gospodarczą, nie musisz wynajmować lokalu. Kiedy jednak Twoja agencja reklamowa będzie potrzebowała więcej pracowników, wtedy warto pomyśleć o miejscu, w którym będziesz mógł nie tylko komfortowo pracować z zespołem, ale także spotykać się z klientami. Na co warto zwrócić uwagę, szukając idealnego miejsca dla agencji marketingowej? Przede wszystkim ze względu na swoją przestrzeń – oprócz miejsca pracy powinna zawierać również salę konferencyjną, kuchnię i łazienkę. Warto też zwrócić uwagę na lokalizację – im bliżej centrum, tym łatwiej z dojazdem.

See also  5 sił Portera - dokładne wyjaśnienie koncepcji z przykładami

Agencja reklamowa nie odniesie sukcesu bez odpowiedniego zespołu. W zależności od rodzaju klientów, których chcesz obsługiwać, będziesz potrzebował zatrudnić grafika oraz specjalistów od tworzenia i realizacji konkretnych typów kampanii. Nawet jeśli budżet na start jest ograniczony, to wraz ze wzrostem liczby klientów, będzie można pozwolić sobie na zatrudnienie kolejnych członków zespołu.

Własna agencja reklamowa- jak założyć?

  1. Wymagania wstępne – działalność marketingowa i reklamowa, nie jest działalnością regulowaną, więc nie są potrzebne żadne zezwolenia czy licencje. Oczywiście nie zwalnia to z obowiązku znajomości i przestrzegania przepisów prawa. Warto znać przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
  2. Opodatkowanie – agencja może opodatkować swoje dochody na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. Karta podatkowa lub ryczałt ewidencjonowany nie wchodzą w grę.
  3. Formy prowadzenia działalności gospodarczej – możesz świadczyć swoje usługi w formie działalności gospodarczej nierejestrowanej lub zarejestrowanej w dowolnej formie, z wyjątkiem spółki partnerskiej. Możesz więc być zarejestrowany jako jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna lub jedna ze spółek prawa handlowego. Należy jednak pamiętać, że w przypadku wyboru innej formy niż jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna, trzeba będzie liczyć się z koniecznością prowadzenia księgowości.  
  4. Lokal- aby prowadzić agencję reklamowa nie musisz mieć lokalu, wystarczy komputer i odpowiednie oprogramowanie. Jeśli zamierzasz prowadzić działalność we własnym mieszkaniu, pamiętaj, że wykorzystywanie części lokalu/budynku mieszkalnego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wymaga złożenia właściwemu wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta oświadczenia o opłacaniu podatku od nieruchomości (lub jego części) według stawki przewidzianej dla budynków lub lokali wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
  5. Sprzęt – Na samym poczatku bedziesz potrzebowal komputer z odpowiednim oprogramowaniem i dostępem do Internetu. Ilość potrzebnego sprzętu będzie zależała od Twojej koncepcji. Część specjalistów, których zatrudnisz, będzie zapewne dysponowała własnym sprzętem, natomiast Ty powinieneś pomyśleć o oprogramowaniu. Oprogramowanie to często spory wydatek, ale niezbędny. Dobrze, aby było dopasowane do Twoich rzeczywistych potrzeb i usług, które oferujesz.
  6. Konto firmowe – konto jest niezbędne, gdy wartość pojedynczej transakcji przekracza 15000 zł. Przed wyborem banku warto zwrócić uwagę na wysokość opłat związanych z prowadzeniem konta. 
  7. Własna strona internetowa – Stronę internetową dobrze będzie przygotować i opublikować jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Co więcej, jej wygląd i zawartość będzie Twoją najważniejszą wizytówką. A dla klientów będzie jasnym sygnałem, czego mogą się spodziewać po współpracy z Twoją marką.
See also  Matryca Eisenhowera - wyjaśnienie, zastosowanie, przykłady

Agencja reklamowa: zarobki

Jeśli otwierasz agencję reklamowa z założeniem, że od samego początku będziesz zarabiać na liczbie nowych klientów, którzy będą chcieli skorzystać z Twoich usług, porzuć te marzenia jak najszybciej. Samo założenie agencji nie pozwoli Ci na zbudowanie marki i autorytetu, dzięki któremu będziesz mógł pozyskiwać wartościowe leady. Dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość, bo pierwsze miesiące mogą wiązać się z bardzo niskim wynagrodzeniem. Nie ma procentów, które określą, ile możesz zarobić – wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do tematu i czy zależy Ci na rozwoju Twojej agencji. Ważne jest podnoszenie kompetencji swoich i całego zespołu, a także działania marketingowe, które możesz podjąć, aby budować świadomość swojej firmy.

[Ocen: 1 Ilość Ocen: 5]