Spis treści
Sklep internetowy to forma handlu, która umożliwia konsumentom zakup towarów lub usług przez internet.
Funkcjonalnie, struktura każdego sklepu internetowego składa się z modułów:
- wirtualny katalog;
- koszyk;
- złożenie zamówienia;
- konto osobiste;
- wyszukiwanie na stronie;
- opinie;
- recenzji na produkty;
Dzięki temu klienci sklepu internetowego mają możliwość przeglądania i wybierania produktów, wrzucania ich do koszyka, wyboru sposobu płatności i dostawy. Katalog online powinien mieć łatwą nawigację, aby użytkownik nie pogubił się i mógł szybko znaleźć potrzebne mu produkty. Dlatego struktura każdego sklepu internetowego kształtuje się zgodnie z zasadą “od prostego do złożonego” i obejmuje dużą liczbę stron, które pełnią funkcję informacyjną lub użytkową.
Istnieje wiele powodów, dla których klienci decydują na zakupy online, a główne z nich to:
- Bogaty asortyment;
- Możliwość porównania setek towarów bez wychodzenia z domu;
- Duża liczba recenzji produktów i sklepów;
- Programy lojalnościowe, rabaty i promocje, które nie zawsze są łatwe do zrealizowania w sklepie stacjonarną;
- Szybka i tania dostawa.
Ale obraz ten wygląda tak tylko dla kupujących, a jak to ze strony sprzedającego? Jak założyć sklep internetowy?
Plusy i minusy założenia sklepu internetowego
Plusy
- Możesz rozpocząć działalność przy minimalnych kosztach, gdyż nie ma wydatków na wynajem lokalu, zakup dużych partii towaru, zatrudnienie personelu.
- Darmowe platformy internetowe pozwalają na uruchomienie sklepu internetowego w ciągu kilku godzin.
- Możliwość przeprowadzenia wstępnej analizy zapotrzebowania
- Możesz zarządzać swoim sklepem w wolnym czasie.
- Przekazanie wielu niezbędnych funkcji do outsourcingu.
Minusy:
- Ogromna konkurencja.
- Problemy techniczne.
- Niewłaściwa nisza lub kategoria produktów.
- Wysokie koszty promocji witryny, komunikacji z klientami, dostawy towarów.
- Współpraca z dostawcami.
Schemat działania sklepu internetowego
Jak założyć sklep internetowy? Od czego zacząć:
- Określ, co będziesz sprzedawać.
- Znajdź dostawcę.
- Zakup niewielkiej ilości towaru.
- Stwórz stronę internetową i przyciągnij do niej klientów.
- Dostarcz zamówienie i osiągnij zysk
A teraz więcej o tym jak zrobić stronę, jak założyć sklep internetowy od zera za darmo i od czego zacząć szukanie niszy.
Jakie są główne zalety sklepów internetowych dla klienta?
Oszczędność czasu
Główną zaletą zakupów online jest oszczędność czasu. Zapewne każdy podczas wizyty w sklepie stacjonarnym spotkał się z sytuacją, w której nie możesz znaleźć rozmiar i szukasz konsultanta, następnie musisz poczekać aż przyniesie, później czekasz pół godziny żeby przemierzyć. Ponadto trzeba mieć czas, zeby pojsc do sklepu, i to jest czas, który, biorąc pod uwagę nasze obecne tempo życia, nie jest tak łatwo znaleźć. Ze sklepem internetowym takich problemów nie będzie, wystarczy na stronie znaleźć potrzebne towary, i po prostu złożyć zamówienie. Zajmie to najwyżej pół godziny.
Niskie ceny
Inną, jeszcze ważniejszą zaletą zakupów przez internet są stosunkowo niskie ceny. Ze względu na fakt, że sklep internetowy nie posiada sklepu stacjonarnego, konsultantów, kasjerów, cena towarów w sklepie internetową znacznie niższa niż w sklepie stacjonarną. Również w Internecie nie ,masz ograniczeń, możesz szukać ile chcesz i gdzie chcesz.
Szeroki wybór asortymentu
Masz dostęp do sklepów internetowych zlokalizowanych w innych regionach, a nawet krajach, co pozwala Ci zamawiać produkty z dowolnego miejsca na świecie.
Dostawa
Każdy sklep internetowy posiada usługę dostawy, która daje klientowi możliwość odbioru towaru bezpośrednio w domu. Nie trzeba ciągnąć ciężkich kartonów lub pudelek, wydawać dodatkowych pieniędzy na transport. Ponadto, w przypadku zamówień przez portal Allegro i posiadaniu dostawy smart, koszt dostawy będzie wliczony w koszt towaru, co jest bardzo korzystne.
Dostępność
Mając pod ręką komputer lub telefon z dostępem do Internetu, można łatwo dokonać zakupu. Nie ma potrzeby, aby gdzieś iść lub biec, nawet siedząc w pracy można poświęcić kilka minut, aby złożyć zamówienie.
Jak założyć sklep internetowy bez inwestycji?
Przed Tobą instrukcja krok po kroku jak założyć sklep internetowy.
Wybierz, co chcesz sprzedać
Zacznij sprzedawać produkty, które są już w popytu, ponieważ promowanie nowego produktu, będzie wymagało dużo wysiłku i czasu. Oczywiście nie da się sprzedać wszystkiego naraz, nawet w jednej wybranej kategorii. Najprostszą opcją jest wybranie jednej kategorii i promowanie jej. Aby zrozumieć, jak duże jest zapotrzebowanie na Twój produkt na rynku, skorzystaj z narzędzi analitycznych. Na przykład, Google Trends pomaga znaleźć produkty, które są popularne wśród odbiorców w danym regionie, a także ich sezonowość.
Najczęściej zamawiane online są takie kategorie towarów jak:
- odzież i obuwie. Ta kategoria stanowi jedną trzecią wszystkich zamówień online.
- elektronika stanowi prawie 30% rynku.
- uroda i zdrowie – około 10% wszystkich zamówień.
- artykuły gospodarstwa domowego i remontowe (5%).
- towary dla dzieci (5%)
- części samochodowe (5%).
Analiza grupy docelowej
Analiza grupy docelowej jest jednym z głównych punktów podczas tworzenia sklepu internetowego. Na co trzeba zwrocic uwage:
Płeć – w sklepach stacjonarnych oraz internetowych w 99% zamówienia składają kobiety, na co jest bardzo ważne zwrocic uwage przy zakładaniu sklepu internetowego.
Wiek – każde pokolenie ma swoje zachowania i roznie sie odnosi do zakupów przez internet. na stronie. Dla seniorów zakup przez internet zazwyczaj staje się wydarzeniem, co oznacza, że długo do tego podchodzi, wybiera, porównuje ceny, a w końcu i tak pójdzie do sklepu stacjonarnego i kupi wszystko co trzeba. Młodzi ludzie, przeciwnie, są bardzo mobilni i spontaniczni: zakup w sklepie internetowym nie jest dla nich wydarzeniem, po prostu wchodzą na stronę, kupują to co trzeba i za chwile zapominają o tym.
Znalezienie dostawców
Jak znaleźć odpowiedniego dostawcę? 1. Można podpisać umowę z hurtownią: gdzie znajdują się produkty ze wszystkich kategorii cenowych, dzięki czemu możesz samodzielnie określić odpowiednią dla twojej firmy marżę. 2. Również można zamówić produkty na próbę z Chin. Aby znaleźć dostawców nie trzeba już podróżować po kilkudziesięciu miastach. Wystarczy wejść na stronę internetową i porównać:
- ceny
- jakość produktu
- asortyment
- warunki płatności
- warunki dostawy
- minimalne zamówienie
- doświadczenie i reputacja na rynku
Tworzenie sklepu internetowego
Przy wyborze domeny należy wziąć pod uwagę następujące uwagi:
- Domena powinna być łatwa do zrozumienia;
- Domena nie może być zbyt długa;
- Domena musi być łatwa dla osób, które nie rozumieją języka angielskiego;
- Nie należy używać złożonej transliteracji domeny;
Jak stworzyć stronę internetową?. Sama strona, nawet jeśli zrobisz ją sam, jest tylko platformą, miejscem w sieci, o którym jak dotąd nikt nic nie wie. Najpierw ustal na spokojnie, jaki sklep internetowy chcesz otworzyć, przetestuj niższe, nie poświęcaj swojego czasu i pieniędzy na drogiego projektanta czy programistę. Na pierwszym etapie trzeba określić obecność popytu, następnie pracować w celu zwiększenia konwersji, a dopiero później tworzyć project swoich marzeń.
Obecnie istnieje firm z gotowymi projektami dla e-commerce, oferujących:
- Gotową witryna sklepu z różnymi opcjami projektowania;
- Połączenie różnych rodzajów płatności;
- Eksport asortymentu z plików o różnych formatach;
- Narzędzia SEO (możliwość edycji tytułów, opisów, słów kluczowych),
- Stabilne wsparcie techniczne i materiały szkoleniowe.
Do takich niezawodnych platform należą UMI, WIX, Jimdo, A5, AdvantShop, InSales, Setup, Nethouse itp.
Konfiguracja płatności i dostawa
Po dodaniu produktów, możesz przejść do konfiguracji metod płatności. Większość klientów jest przyzwyczajona do płacenia za zamówienia gotówką lub kartą przy odbiorze, ale również muszą mieć możliwość zapłacić za towar przelewem, blikiem, lub karta kredytową.
Dostawę można zorganizować za pośrednictwem własnej firmy kurierskiej, poczty polskiej, firm kurierskich typu GLS, DPD, DHL lub wysyłkę Inpost. Również w przypadku sprzedaży treści cyfrowych możliwa jest dostawa pocztą elektroniczną.
Promowanie sklepu
Masz stronę internetową, towar, dostawców, teraz pytanie jak przyciągnąć potencjalnych klientów.
- Seo-optymalizacja.
- Reklama Google Ads.
- Email marketing.
- Media społecznościowe.
Jak założyć sklep internetowy, i nie popełniając błędów?
- Pierwsza rzecz, którą powinna być i ma być wyraźnie widoczna na stronie internetowej, są dane kontaktowe. Są to: numer telefonu, adres e-mail, nazwa osoby prawnej i jej dane. Dane dotyczące osoby prawnej to takie jak NIP, adres oraz dane bankowe. Zdarza się, że sprzedawcę wpisują nazwę firmy, a taka firma nie istnieje. Można to łatwo sprawdzić na stronie urzędu skarbowego. Na tej stronie możesz wpisać numer NIP lub nazwę organizacji i dowiedzieć się, czy taka organizacja istnieje, czy nie.
- Kontakt z obsługą lub czat. Numer telefonu ma być podany w widocznym miejscu na stronie. Dobrze, jeśli na stronie znajduje się konsultant online – małe okienko, w którym można porozmawiać z pracownikiem sklepu bez opuszczania strony. Szybkość odpowiedzi na e-maile również mówi o zainteresowaniu ze strony sprzedawcy. Jeśli twoja firma jest zainteresowana sprzedażą, klient powinien otrzymywać odpowiedzi w ciągu dnia. Jeśli klient nie otrzyma odpowiedzi w ciągu 2 dni, to na pewno się zastanowi, czy warto zamawiać z tego sklepu, czy lepiej poszukać gdzie indziej.
- Pamiętaj że nie ma glupich pytan. Klienci mogą pytać naprawde rozne rzeczy, jak szybko zamówienie zostanie wysłane, ile będzie kosztować dostaw, czy są jakieś promocji. Nie ma znaczenia, że te informacje są już na stronie internetowej. Ważne jest, aby klient usłyszał szybką, jasną odpowiedź.
- Warto mieć opinii. Mogą one być na stronie lub w grupach na portalach społecznościowych. To, czy są one pozytywne czy negatywne, nie jest tak ważne, ale warto mieć.
- Sklep internetowy powinien mieć strony z jasnym opisem metod płatności i warunków dostawy. Sklep internetowy powinien posiadać opcję płatności kartą VISA i Mastercard, co jest najbezpieczniejszym i najwygodniejszym sposobem dla kupującego.
- Warunki dostawy towaru. Po pierwsze, klient powinien wiedzieć, jaka firmą transportową dostarczą zamówienie: czy będzie to Poczta Polska, Inpost czy kurier. A po drugie, skąd zostanie wysłana przesyłka: z Polski czy z zagranicy? Wiadomo, że, mozemy nie miec wszystkich towarów na stanie magazynowym, i wtedy na nich czekamy, ale musimy przede wszystkim poinformować klienta, że na przesyłkę trzeba bedzie poczekac. Nie może być tak że klient kupuje produkt, a następnie się dowiaduje że ten produkt dostanie dopiero za miesiąc.
- Co do gwarancji. W sklepach internetowych powinna znajdować się informacja o gwarancji na produkt. Można również zapoznać się z umową, która umożliwia zakup towaru w sklepie internetowym oraz z umowę o przetwarzaniu danych osobowych.