Spis treści
Niezaprzeczalnym faktem jest, że świat zakupów przenosi się do Internetu. Jest to powód, dla którego jeszcze więcej firm decyduje się na budowanie swojego e-commerce. Coraz więcej produktów kupujemy w sieci. Kupujemy te, których jeszcze kilka lat temu baliśmy się kupować. Rozwój sprzedaży internetowej przyczynił się do szybkiego powstawania wielu nowych narzędzi e-commerce.
Ze względu na zmiany rynkowe i rosnącą konkurencję, wybór platformy e-commerce okazuje się nie lada wyzwaniem. Jest to jeden z najważniejszych elementów planu wdrożenia sklepu internetowego.
Co to jest platforma e-commerce?
Na rynku istnieją dziesiątki różnych platform do sprzedaży online. Platforma e-commerce to oprogramowanie, które pozwala na zarządzanie sklepem internetowym. W szczególności:
- zarządzanie produktami: w tym usuwanie i dodawanie produktów, wprowadzanie cen. opis atrybutów, aktualizację stanów magazynowych
- zarządzanie sprzedażą: tj. przyjmowanie zamówień i płatności, wysyłka i wystawianie dokumentów sprzedaży
- kontakt z klientem: e-maile transakcyjne, czaty
- marketing e-commerce: np. prowadzenie bloga, promocje, rekomendacje, SEO
- bezpieczne przechowywanie i zarządzanie danymi
- integracja z zewnętrznymi programami lub narzędziami
Zalety e-commerce
Popularność sprzedaży i zakupów online nie wzięła się znikąd. Wirtualny handel ma do zaoferowania wiele korzyści – zarówno dla sprzedających, jak i kupujących. Oto niektóre z nich:
- możliwość robienia zakupów 24 godziny na dobę – z dowolnego miejsca. Jest to prawdopodobnie największa zaleta zakupów online. W dzisiejszych czasach zarządzanie czasem staje się coraz ważniejsze, a dzięki e-commerce nie musimy dostosowywać swojego planu dnia do godzin otwarcia sklepów
- większy wybór produktów. Na wirtualnych półkach jest znacznie więcej miejsca niż w tradycyjnych sklepach. Kupujący mogą też robić zakupy w kilku miejscach jednocześnie, nie ruszając się z fotela.
- możliwość dotarcia do ogromnej liczby klientów – nawet z całego świata. Prowadząc sklep stacjonarny, możesz liczyć tylko na klientów, którzy znajdują się w Twojej okolicy. W e-commerce takich ograniczeń po prostu nie ma.
- niższe koszty działalności. Nie musisz prowadzić fizycznego sklepu – nie ponosisz więc kosztów związanych z wynajmem lokalu i jego utrzymaniem. Co więcej, sprzedaż online możesz prowadzić również bez posiadania magazynu i konieczności zajmowania się wysyłką produktów.
- niższa bariera wejścia dla nowych sprzedawców. Ze względu na niższe koszty, założenie sklepu internetowego jest oczywiście dużo łatwiejsze niż sklepu stacjonarnego.
Wady w e-commerce
Prowadząc sprzedaż online, musisz liczyć się z pewnymi ograniczeniami e-commerce. Jednak dzięki odpowiedniej strategii możesz wyeliminować ich ewentualne negatywne skutki.
- brak możliwości zobaczenia produktu na żywo lub przymierzenia go. Dlatego warto stosować przyjazną politykę zwrotów, dbać o szczegółowe opisy produktów, tworzyć filmy wideo i zamieszczać profesjonalne zdjęcia.
- brak możliwości bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Nie da się ukryć, że niektórzy mogą traktować ten fakt jako zaletę. Jednak, aby wyeliminować ewentualne niedogodności, warto wdrożyć skuteczną obsługę klienta oferującą pomoc różnymi kanałami.
Rodzaje e-commerce
E-commerce to bardzo szerokie pojęcie. Istnieje wiele sklepów w tej branży, jak również firm, które oferują usługi różnym podmiotom. Mówiąc więc o rodzajach e-commerce, możemy wyróżnić:
- B2C (Business to Consumer), czyli klasyczne sklepy internetowe, które prowadzą sprzedaż dla osób indywidualnych.
- B2B (Business to Business), czyli transakcje pomiędzy dwoma firmami. Biznes B2B w e-commerce może obejmować nie tylko konkretne rodzaje sklepów, ale także oprogramowanie, narzędzia czy hurtownie.
- C2C (Consumer to Consumer), czyli handel pomiędzy osobami prywatnymi. Przykładami rozwiązań, które umożliwiają taką sprzedaż są np. OLX czy Facebook Marketplace.
Warto jednak w tym miejscu wspomnieć, że stopniowo odchodzi się od podziału przedsiębiorców na B2B czy B2C. Coraz więcej uwagi poświęca się koncepcji H2H – Human to Human. W końcu niezależnie od rodzaju biznesu, transakcje zawsze zawierane są przez ludzi, a nie przez firmy.
Top 10 serwisów e-commerce w Polsce
W 2021 roku Polacy najchętniej robią zakupy na:
- Allegro.pl- Allegro to największy polski serwis e-commerce obejmujący niemal wszystkie kategorie produktów, za pośrednictwem którego mogą sprzedawać zarówno sklepy, jak i osoby prywatne.
- OLX.pl- portal z ogłoszeniami lokalnymi; użytkownicy mogą tam publikować oferty związane ze sprzedażą towarów i usług
- Rossmann.pl – największa sieć drogerii stacjonarnych w Polsce, będąca jednocześnie najpopularniejszą drogerią internetową
- AliExpress.com – chiński serwis łączący lokalnych przedsiębiorców z międzynarodowymi nabywcami.
- Empik.com- polska sieć sklepów stacjonarnych oferująca książki, płyty muzyczne, gry, artykuły papiernicze i dekoracyjne oraz bilety na imprezy; serwis e-commerce empik.com jest rozbudowywany o kolejne kategorie produktowe, m.in. elektronikę i AGD, kosmetyki i perfumy oraz akcesoria samochodowe.
- Lidl-sklep.pl- witryna e-commerce popularnej sieci sklepów Lidl, która nie oferuje żywności, ale produkty takie jak odzież, zabawki, elektronikę i sprzęt AGD.
- MediaExpert.pl – najpopularniejszy polski serwis z elektroniką i AGD, który posiada również sieć sklepów stacjonarnych
- Zalando.pl- serwis internetowy z odzieżą, obuwiem i akcesoriami, oferujący produkty setek marek modowych
- Castorama.pl – sklep internetowy sieci marketów budowlano-remontowych.
- MediaMarkt.pl – serwis e-commerce z elektroniką, sprzętem RTV i AGD, będący jednocześnie siecią sklepów stacjonarnych.
Pierwsze kroki w e-commerce
Czy wiesz, czym jest e-commerce i chcesz wejść w ten biznes? Założenie sklepu internetowego będzie świetnym początkiem. Poniższe pięć kroków zapewni Ci dobry start:
Wybierz, co chcesz sprzedawać online
Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić przed uruchomieniem biznesu e-commerce jest decyzja o asortymencie produktów, które chcesz sprzedawać. Możesz znaleźć produkty w oparciu o grupę docelową, którą planujesz zdobyć, lub odwrotnie, opracować plan dotarcia do nabywców w oparciu o rodzaj towarów, które planujesz sprzedawać. Produkty, które wybierzesz do sprzedaży mogą zadecydować o sukcesie lub porażce Twojego sklepu, więc dobrze przemyśl swoje działania zanim zaczniesz.
Zaprojektuj swój sklep internetowy
Aby uruchomić sklep internetowy, zbuduj stronę internetową. Znajdź dostawcę usług hostingowych, który ułatwi Ci początki w świecie e-commerce.
Kiedy już zbudowałeś swoją stronę, nadszedł czas na zaprojektowanie sklepu. Projektowanie strony e-commerce jest kluczowe dla późniejszego pozytywnego doświadczenia zakupowego Twoich klientów i może wpłynąć na sukces lub porażkę Twojego biznesu e-commerce, więc zaplanuj ten krok dokładnie.
Znajdź producenta
Kiedy już zdecydujesz o asortymencie swojego sklepu, zadbaj o produkcję towarów i zapewnienie ciągłości dostaw. Jeśli planujesz sprzedawać produkty cyfrowe, nie potrzebujesz fabryki, ale być może będziesz musiał zatrudnić specjalistów, którzy nadadzą produktom charakterystyczny dla Twojej firmy branding.
Znajdź kurierów
Wysyłka jest ważną częścią prowadzenia sklepu internetowego. Każdy klient powinien otrzymać zamówione produkty tak szybko, jak to możliwe i w idealnym stanie. Aby tak się stało, potrzebujesz niezawodnej firmy spedycyjnej.
Jeśli produkcja i dostawa Twoich produktów wydaje Ci się zbyt dużym obciążeniem, skorzystaj z dropshippingu. Poszukaj partnera, który będzie realizował zamówienia i dostarczał produkty za Ciebie, podczas gdy Ty skupisz się na marketingu i zbieraniu zamówień. Oczywiście w przypadku produktów cyfrowych unikniesz fizycznych przesyłek, ale musisz mieć pewność, że Twoje produkty są dystrybuowane prawidłowo: e-maile są wysyłane bezbłędnie, a linki do pobrania są bezproblemowo dostępne.
Sposoby platnosci
Żaden biznes nie działa dobrze, gdy system płatności zawodzi. Aby prawidłowo przetwarzać transakcje i otrzymywać płatności na czas, musisz podłączyć swój sklep internetowy do dostawcy usług płatniczych. Zapewnij swoim klientom wygodne rozwiązania i udostępnia im kilka opcji płatności, w tym przelewy bankowe, płatność kartą kredytową, przez PayPal itp.
Pozostając w temacie płatności – upewnij się, że Twój biznes e-commerce jest zgodny z przepisami i wszystkie podatki od sprzedaży online są płacone na czas.
Porady marketingowe dla biznesu e-commerce
Rola marketingu w rozwoju handlu internetowego jest nie do przecenienia. Jest to kluczowy element w pozyskiwaniu nowych klientów, jak również w utrzymaniu istniejących. Żaden biznes e-commerce nie może funkcjonować bez odpowiedniej promocji.
Zoptymalizuj SEO swojego sklepu internetowego
Jednym z najważniejszych sposobów na skierowanie ruchu do Twojego sklepu internetowego jest jego optymalizacja. Linki do Twoich stron powinny pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwarek – do tego właśnie służy SEO (search engine optimization).
Bez wchodzenia w zbyt wiele szczegółów, działania SEO obejmują optymalizację wszystkich tekstów, obrazów i ogólnego projektu stron internetowych. Celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach takich jak Google.
Skorzystaj z marketingu treści
Content marketing jest niezwykle popularny w promocji e-commerce. Polega on między innymi na tworzeniu treści, takich jak wpisy na blogach, które przyciągają użytkowników na Twoje strony. Mądre wykorzystanie content marketingu w połączeniu z działaniami SEO może zdecydowanie zwiększyć ruch do Twojego sklepu.
Reklamuj się na Facebooku i Google
Reklamy na Facebooku i Google to najpopularniejsze kanały płatnej promocji dla biznesu e-commerce i jak udowodniono – bardzo skuteczne. Wykorzystując ogromny zasięg Facebooka, Instagrama i Google, możesz dotrzeć do niemal wszystkich internautów. Pamiętaj jednak, że tworząc kampanię, musisz bardzo precyzyjnie określić grupę docelową, w przeciwnym razie ryzykujesz poniesienie znacznych wydatków marketingowych za nieskuteczne dotarcie do niewłaściwej grupy odbiorców.
Wykorzystaj siłę e-mail marketingu
Wysyłanie e-maili marketingowych to skuteczny sposób na podtrzymanie relacji z klientami. Możesz wysyłać powiadomienia o nowych produktach, specjalnych wyprzedażach, a nawet pozdrowienia z wakacji. Email marketing daje jeden z najwyższych zwrotów z inwestycji w promowanie e-commerce. Jednak prawdziwie udany biznes e-commerce wymaga dobrze przemyślanej strategii marketingowej, która obejmuje większość z wymienionych tutaj kanałów – a najlepiej wszystkie.