Dropshipping – jak zacząć?

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny sprzedaży internetowej, który znacznie ogranicza obowiązki sklepu. Polega on na przeniesieniu procesu wysyłki towaru do klienta ze sklepu internetowego na dostawcę: hurtownię lub producenta. Zadaniem sklepu jest jedynie pozyskanie i obsługa klienta, sprzedaż oraz obsługa posprzedażowa.

Na czym polega dropshipping?

Sklep dropshippingowy działa głównie w oparciu o tzw. model long tail, czyli sprzedajesz towary, których nie masz na stanie. Towar wysyłany jest bezpośrednio z hurtowni, z którą masz podpisaną umowę, więc nie musisz posiadać własnego magazynu ani tracić czasu na przygotowywanie, wysyłanie zamówień. Jedyne na czym musisz się skupić w tej sytuacji to reklama, która zapewni Ci dużą ilość zamówień.

Jak to działa w praktyce? Dropshipping krok po kroku:

  • Twój klient zamówił u Ciebie towar o wartości 300 zł
  • Twój sklep internetowy otrzymuje zamówienie
  • Ty wysyłasz z Twojego sklepu internetowego zamówienie o wartości 250 zł do hurtowni dropshippingowej
  • Firma dropshippingowa wysyła zamówienie na adres podany przez Twojego klienta
  • Zarabiasz na marży, w tej sytuacji jest to 50 zł

Ty zarabiasz na pośrednictwie między hurtownią a klientem. Reakcje handlowe w tym modelu zachodzą między e-sklepem a klientem oraz między e-sklepem a hurtownią. Minusem są ewentualne roszczenia klienta za wadliwy towar, które mogą trafić do Ciebie lub, w zależności od warunków podpisanej umowy, mogą trafić również do hurtowni.

​​Dropshipping – dla kogo?

Kto może skorzystać z dropshippingu

Dropshipping jest idealnym rozwiązaniem w wielu sytuacjach, szczególnie jeśli:

  • stawiasz pierwsze kroki w biznesie i szukasz oszczędności,
  • prowadzisz mały sklep internetowy sprzedający towary w niewielkich ilościach,
  • handlujesz na Allegro i innych portalach aukcyjnych,
  • chcesz zarabiać na swoim sklepie internetowym, ale nie masz pomysłu, jakie towary sprzedawać,
  • chcesz poszerzyć obecny asortyment swojego sklepu,
  • sprzedajesz produkty wielkogabarytowe, których wysyłka nie jest tania i bywa problematyczna.

Oczywiście w każdym z powyższych przypadków konieczne jest posiadanie zarejestrowanej działalności gospodarczej. Jest to nieuniknione bez względu na to, na jaką formę sprzedaży internetowej się zdecydujesz.

Dropshipping jest dość uniwersalnym modelem sprzedaży, jednak jeśli chcesz widzieć pożądane efekty, nie możesz zapomnieć o opracowaniu odpowiedniej strategii biznesowej.

Tutaj pojawia się ważna uwaga: istotny jest wybór dostawcy. Powinien to być sprawdzony i rzetelny kontrahent, oferujący szeroką gamę produktów oraz atrakcyjne warunki współpracy.

Dropshipping – zalety i wady

Zalety

  1. Nie trzeba inwestować góry pieniędzy w towar, w ciemno. W tradycyjnym modelu sprzedaży, musisz zainwestować w towar. Kupić w ilościach hurtowych i sprowadzić do swojego magazynu. A to oznacza… konieczność ponownego wydania pieniędzy. W dropshippingu nie ma tego problemu – nie inwestujesz w towar, bo my tego towaru nie mamy. Kupujesz produkty tylko wtedy, gdy ktoś je od Ciebie kupi.
  2. Niska bariera wejścia – nie potrzebujesz dużego kapitału, aby zacząć. Wynika to jasno z powyższej zalety. Skoro nie musisz kupować towaru, to tym samym nie musisz inwestować dużej puli pieniędzy, aby zacząć.
  3. Brak konieczności posiadania magazynu i własnego systemu logistycznego. Tak, hurtownia zajmuje się całym procesem wysyłki towaru, a hurtownia magazynuje towar za nas. Nie musimy więc posiadać własnej powierzchni na magazyn. Nie musimy się martwić o własny system logistyczny. Nie generujemy więc kosztów w postaci magazynu czy pracowników do obsługi zamówień. 
  4. Możliwość oferowania ogromnego asortymentu produktów. Pamiętaj, że to nie Ty magazynujesz towar, ale hurtownia. Hurtownie dysponują ogromnymi powierzchniami magazynowymi, które mogą pomieścić ogromne ilości towaru. A poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, abyś prowadził interesy z więcej niż jednym dystrybutorem! W każdym razie, można łatwo zaoferować setki tysięcy różnych produktów, bo kto nie ceni sobie różnorodności w dzisiejszych czasach?
  5. Niskie ryzyko. Co składa się na 3 pierwsze zalety? To, że masz relatywnie niskie ryzyko. Relatywnie? Do czego? Między innymi do tradycyjnej metody handlu, gdzie musisz wyłożyć dużo pieniędzy z góry i mieć nadzieję, że Twoje towary się sprzedadzą. W przypadku biznesu opartego na usługach, musisz zainwestować w sprzęt, ludzi, reklamę i znowu mieć nadzieję, że ktoś Ci zapłaci. Z dropshippingiem jest inaczej – kupujesz towar od hurtownika, dopiero po tym, jak klient końcowy kupi go od Ciebie! Czyli wydajesz pieniądze tylko wtedy, gdy je dostajesz.

Wady

  1. Niższa marża niż w przypadku posiadania własnego magazynu. Im mniej pieniędzy włożysz, tym mniej wyjmiesz. Jest to dość uniwersalna zasada biznesowa. Nie inaczej jest w tym przypadku. Korzystając z dropshippingu, nie jesteśmy w stanie zaoferować takich samych marż, jak w przypadku sprzedaży towarów z własnego magazynu. Zresztą nie powinno to dziwić – skoro ciężar magazynowania i wysyłki spoczywa na hurtowniku.
  2. Brak kontroli nad procesem dostawy. Jeśli nad logistyką czuwa ktoś inny niż my, nie zawsze wszystko może pójść po naszej myśli. Hurtownik może nie wysłać towaru lub wysłać go za późno. Czasem może się też zdarzyć, że sprzedajesz produkt, którego hurtownik nie ma już na stanie, a to rodzi pewne komplikacje. 
  3. Nie kontrolujesz jakości sprzedawanych towarów. Przecież nie trzymasz towaru w swoim magazynie. Skąd więc możesz mieć pewność co do jego właściwości? Nie mówiąc już o jego jakości czy zastosowaniu. Musisz polegać na opisie przekazanym Ci przez hurtownika, który często jest co najmniej zdawkowy. 
  4. Trudność w budowaniu własnej marki. Kolejne ograniczenie, które wynika z faktu, że nie mamy (i nie musimy mieć) fizycznego dostępu do sprzedawanych przez nas towarów. To jednak nie pozwoli nam na budowanie własnej marki (choć są hurtownie, które to umożliwiają). Aby umieścić nasze logo na produkcie, będziemy potrzebowali albo kontaktu z producentem, albo własnej hurtowni, gdzie to my będziemy mieli kontrolę nad sprzedawanym towarem.
  5. Duża konkurencja. Kolejna zasada biznesowa – im niższa bariera wejścia, tym większa konkurencja. Otwarcie biznesu w modelu dropshippingowym jest dziecinnie proste. Trudniejszą częścią jest utrzymanie się na rynku,konkurencja jest ogromna, ale to nie znaczy, że nie da się zarabiać na dropshippingu.

Jak rozpocząć sprzedaż w modelu dropshippingowym?

Rozwiązania prawne

Obecnie możesz prowadzić niezarejestrowaną działalność gospodarczą, o ile nie zarabiasz więcej niż 1300 zł miesięcznie (dane na 2020 rok). Pozwala to na rozpoczęcie działalności bez jej oficjalnego rejestrowania i opłacania składek ZUS.

Większość hurtowni nie nawiązuje jednak współpracy z osobami fizycznymi, więc konieczne może okazać się założenie własnej działalności gospodarczej. Jednak i w tym przypadku możesz liczyć na ulgi. W tej chwili otrzymasz zasiłek na rozpoczęcie działalności, który zwalnia Cię z płacenia składek ZUS przez pierwsze pół roku. Następnie, przez kolejne dwa lata, będziesz mógł płacić “mały ZUS”, co może pozwolić Ci na łatwiejsze rozkręcenie biznesu, zanim pojawią się większe zobowiązania wobec państwa. Przyjrzyj się też dotacjom z Unii Europejskiej. Może któraś z nich będzie dla Ciebie idealna i pozwoli Ci jeszcze szybciej rozpocząć działalność?

Korzystaj z trendów!

Liczba klientów na rynku sprzedaży online wciąż rośnie, a ich liczba będzie rosła, jak można wywnioskować z raportu 2019 o polskim e-commerce autorstwa Gemius. Polacy doceniają całodobową dostępność zakupów online, wygodę, oszczędność czasu oraz ogromny wybór i atrakcyjne ceny. Wykorzystaj te trendy i wejdź na rynek online z własnym sklepem. Dzięki modelowi dropshippingu, Twoja inwestycja nie będzie duża, a Ty będziesz mógł skupić się na reklamie sklepu i pozyskiwaniu klientów, zamiast na realizacji zamówień. Spróbuj, a na pewno nie pożałujesz! Jest to idealna oferta zwłaszcza jeśli chcesz prowadzić swój biznes całkowicie samodzielnie, w domu lub gdziekolwiek indziej. W końcu do obsługi klientów wystarczy Ci dostęp do Internetu, a hurtownia zrobi resztę za Ciebie.

Dropshipping – Czyli “ile mogę na tym zarobić?”.

Ciężko jest wskazać liczbę. Zbyt wiele czynników wpływa na zarobki w dropshippingu, spójrzmy na niektóre z nich:

Marża

Jak dużą marżę możesz narzucić na swój produkt? Od tego bezpośrednio zależeć będą Twoje zarobki. Proponuję, aby nasza marża nie była mniejsza niż 30%. Nie chcemy przecież zarabiać na jednym produkcie po 2zl.

Zaangażowanie

Jak dużo masz czasu? Czy masz pracę i inne obowiązki? Jeśli tak, to nie jest to problem, ale pamiętaj, że im więcej czasu poświęcisz, tym więcej pieniędzy zarobisz. Pamiętaj również, że zaangażowanie czasowe będzie największe na początku.

Wybrany kanał sprzedaży

Czy sprzedajesz na Allegro, na OLX, a może własny sklep internetowy? Allegro pobiera około 10% prowizji od każdej sprzedaży. OLX nie pobiera prowizji, a na własnym sklepie internetowym też jej nie ma. Jednak Allegro nie wymaga tak kosztownej promocji jak własny sklep internetowy.

Poniesione koszty

Jakie są koszty? Przede wszystkim te związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, czyli księgowość i ZUS (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej). Inne opłaty to oprogramowanie, które pozwala na prowadzenie własnego sklepu internetowego, monitorowanie sprzedaży z różnych kanałów czy masowe wystawianie aukcji na Allegro.

[Ocen: 0 Ilość Ocen: 0]